Karkulky, Hurvínek, Bednobus. Muzeum choceňských staromilců slaví první rok
Fungují krátce, přesto už nasbírali celou řádku exponátů. Trochu problematické jsou ale prostory. Muzeum technických zajímavostí se v plné kráse může ukázat až kolem Čáslavi na pronajaté vlečce.
„Myšlenka vznikla v roce 2015, kdy jsme formovali partu ohledně záchrany depa v Chocni. Oslovili jsme České dráhy jako majitele s otázkou, co mají s opuštěným depem v úmyslu. Přišla nám odpověď, že existuje spolek, který o to má požádáno – brněnský Klub přátel kolejových vozidel a pan Jiří Kotas. S nimi jsme se začali přátelit. Ale nakonec Správa železnic uvedla, že z procesních důvodů modernizace depo neprodají a ani nepronajmou. Později se stalo kulturní památkou,“ říká jednatel choceňského spolku Milan Kokstein.
Na výročí všechno ven
Zázemí muzeu nakonec poskytla společnost Agro Choceň. „Je to tam jako deponie, ale na tomto soukromém pozemku zatím nemůžeme sloužit zájemcům z řad veřejnosti o tuto techniku. Proto jsme udělali akci k prvnímu výročí založení spolku. Využili jsme navazující vlečku. Taky jezdily dva naše autobusy Škoda 706 RTO anebo Avia Bednobus. Nejnovější přírůstek je Karosa LC736.00 z roku 1985. Ve sbírkách máme i posunovací lokomotivy přezdívané Karkulky.“
A co dalšího muzejníci opečovávají? „Máme tam třeba ruský pojízdný směrovač kolejnic. Jde o takovou tři metry dlouhou drezínu, která pomáhala při stavbě tratí. Na území Československa zůstala dodnes jako jediná provozuschopná. Máme taky sbírku trafikantských vozů, tedy třeba i Hurvínka. Vlastníme taky různá silniční vozidla, vagóny a podobně,“ upřesňuje spolkový předseda Dominik Šimek.
Kokstein si myslí, že do budoucna bude problém provozovat historickou techniku. Ta totiž často nemá potřebná zabezpečovací zařízení nutná pro klasické tratě. „Proto je musíme uklidit někam, kde tyto podmínky nemusí splňovat. Na 15 let jsme pronajali tříkilometrovou vlečku v Čáslavi. Do budoucna bychom tam chtěli umístit veškeré artefakty jako mechanické závory, mechanická návěstidla a podobně. Byl by to takový skanzen otevřený dalším spolkům, kde bychom mohli ukazovat techniku.“
Související
-
Rozhodnuto: Železniční výtopna v Chocni je kulturní památkou
Stará železniční výtopna v Chocni je kulturní památkou. Po dvou a půl letech o tom na konci minulého týdne rozhodlo ministerstvo kultury. Verdikt ale zatím není pravomocný.
-
Demolice zatím nehrozí. Choceňskou výtopnu má na stole ministerstvo kultury
Staré železniční depo v Chocni je dočasně památkově chráněné. Ministerstvo kultury totiž zahájilo řízení o prohlášení stavby památkou.
-
Největší železniční stanicí projede přes 400 vlaků
Ne za týden, ale za 24 hodin! Česká Třebová je největší železniční stanicí nejen v našem kraji, ale svoji plochou i v celém Česku, je dlouhá deset kilometrů. Tento ...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.