Klymčiw místo motorky osedlá na Dakaru starou Škodovku

14. srpen 2020

K motorkám to Ondřeje Klymčiwa táhlo od mala. Na své krosce zdolával bláto i kamení a pomalu mířil k vysněnému cíli k Rallye Dakar. Při své premiéře na nejtěžším vytrvalostním závodu v terénu všechny překvapil, když dojel celkově dvacátý.

Nehoda v roce 2018 ale jeho plány změnila a Ondřej pověsil motorku na hřebík. Vábení v podobě dakarské rallye se ale odolává těžko a tak ho uvidíme na startu znovu. Překvapivě to nebude v sedle motorky, ale za volantem historické Škody 130LR v kategorii Classic, kterou pořadatelé pro příští rok premiérově vyhlásili.

Spontánní nápad

Nápad přišel nečekaně, o to větší bylo nadšení, se kterým se Ondřej Klymčiw pustil do jeho realizace: „Zamířil jsem za Jirkou Moskalem, se kterým jsem to hned musel rozebrat u kafe. On se tomu ani nesmál a řekl, že ten nápad je super a pomůže mi s tím, jak jen bude moct.“

Závodník Ondřej Klymčiw znovu míří na Rallye Dakar, tentokrát ovšem za volantem Škody 130 LR

Škoda 130LR Ondřeje Klymčiwa vychází ze sériově vyráběného modelu s tím rozdílem, že na její stavbu byly použité současné a pevnější materiály, jde tedy v podstatě o zcela nové auto. „To auto je postavené na klasickou rallye, kdy je houževnaté. Na Dakaru dostane hodně na frak. Změnou světlé výšky, pérovaní, nastavení různých věcí, filtrace vzduchu pro motor a tak dále. Prostě zásadními změnami se dá dosáhnout toho, že to vydrží,“ popisuje Ondřej Klymčiw.

Nová kategorie je hodně lákavá a škodovka tak bude mít mezi soupeři řadu legend. „Už teď víme, že vítěz, myslím z roku 1983 Lada Niva, tak víme, že ruská posádka auto připravuje. Zaslechli jsme, že i Porsche Carrera 911, která vyhrála v osmdesátém šestém, že se připravuje na start. Renault 19, který vyhrál v roce sedmdesát devět, by se měl taky připravovat. Ta kategorie bude velmi zajímavá,“ hodnotí Ondřej Klymčiw své soupeře.

Dobrý nápad, nebo šílenost?

Nápad startovat se Škodovkou na Dakaru polarizuje fanoušky motorsportu. Jedni tvrdí, že to je šílenost a nedostane se ani do cíle, druzí chválí lehké a spolehlivé auto. „Všichni mají pravdu. Startujeme třetího ledna, kdy pro nás bude konec, to se uvidí. My tomu pevně věříme. S Jirkou Kotkem, s Jirkou Moskalem s lidmi, kteří se na tom podílejí a ta auta znají, všichni říkají, že to je možný,“ věří v úspěch Ondřej Klymčiv, který tajně doufá v první desítku, ale za úspěch bude považovat, když dojede v první polovině.

Účastníci kategorie Classic sice pojedou částečně po stejné trati dakarské rallye, ale jejich etapy budou kratší a pořadatelé také upravili pravidla. „Dá se říct, že to je jízda pravidelnosti. Například dostaneme na úsek padesát kilometrů nařízený rychlostní průměr 50km/h. Za ideálních podmínek to může být příjemná svižnější jízda. Ideální podmínky ale na Dakaru neexistují. To znamená, zapadnete, budete mít defekt a už musíte dohánět. Pak už nepojedete padesát, ale sto padesát,“ vysvětluje Klymčiw.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.