Loděnici Chvaletice drží nad vodou hlavně opravy lodí
Loděnice ve Chvaleticích na Pardubicku vyrábí menší plavidla, například pro přívozy a osobní dopravu. Takzvané novostavby jsou určené hlavně pro zahraničí. Větší ekonomický přínos pro firmu ale mají opravy lodí užívaných na Vltavě a Labi.
Zakázky jsou ale nepravidelné. „Je to jako na houpačce. Co se týče velkých oprav, rejdaři čekají už asi dva roky, než ministerstvo dopravy zvládne čerpání evropských dotací, z nichž by mohli dostat tři čtvrtiny peněz, a tudíž s investicemi vyčkávají,“ uvedl ředitel loděnice Jan Halouska. Podle něj by mohly opravy začít v prvním čtvrtletí příštího roku.
Čekání na dotace
V současnosti loděnice staví přívoz pro Německo. Následovat by měla poměrně rozsáhlá oprava lodi, která stojí v Praze. „Umožní mám to přežít do doby, než budou spuštěné dotační programy,“ řekl Halouska.
V minulosti chvaletická loděnice modernizovala například tanker Christoph, který má domovský přístav v Magdeburku a plaví se po německých kanálech. Z původní lodi zůstala příď a záď, nejrozsáhlejší středová sekce, kde je nákladový prostor, byla nahrazena novou.
Ve Chvaleticích stabilně pracuje kolem sedmi zaměstnanců, na velké zakázky si firma najímá ukrajinské dělníky, čímž se počet pracovníků přechodně zdvoj- až ztrojnásobí. Vyrábět nebo opravovat může plavidla do délky 86 metrů, šířky 10,5 metru a výšky pěti metrů. Větší by se nedostaly přes komory a mosty na Labi.
Mohlo by vás zajímat
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Putin sesadil generála, který vedl vojenské přehlídky na Rudém náměstí. Kreml se jimi pyšnil
-
ŽIVĚ: Čeští hokejisté vedou nad Maďarskem 6:1. Radiožurnál Sport vysílá přímý přenos
-
Stabilizace ANO a další růst SPD by do Sněmovny nepustily Stačilo! a Motoristy, ukazuje model NMS
-
Rusko má nárok na sochu Koněva, brání se ambasáda. ‚Nemá,‘ reaguje ministerstvo zahraničí