Luštěniny jsou bohužel nedoceněnou potravinou. Jsou totiž výborným podzimním zdrojem nejen vitamínů

29. říjen 2022

Magazín o zdravém životním stylu. Poslouchejte Šarm:

  • 00:53 Jak tráví letošní podzim moderátorka Saskia Burešová?
  • 02:25 Luštěniny jako výborný podzimní zdroj vitamínů
  • 06:32 Uvažujete o novém kabátu? Jaké jsou letošní podzimní trendy?
  • 10:49 Svatební veletrh v Hradci Králové. Jaké šaty jsou nejžádanější?
  • 15:02 Kosmetický rádce vyvrací některé zakořeněné mýty
  • 19:07 Hlavní cena za hlas v anketě Šarmantní osobnost roku pro Štěpánku Kočovou

Podzim je ideální čas pro posílení imunity. S tím nám mohou pomoci zdravé podzimní potraviny, plné vitamínů a živin. Patří mezi ně určitě i luštěniny. Kolikrát týdně je ale zařadíte do svého jídelníčku?

Důležité je, jak často luštěniny konzumujeme. Jde o to vytrvat, neobávat se jich a pravidelně je zkoušet v různých receptech.
Martina Jandová, nutriční poradkyně

Jak často a proč si luštěniny dopřát, o tom jsem hovořila s nutriční poradkyní Martinou Jandovou.

Martina Jandová ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové


Luštěniny jsou z mého pohledu nedoceněnou potravinou. Jsou opravdu kvalitním zdrojem rostlinných bílkovin, obsahují spoustu vlákniny, řadu vitamínů a minerálních látek. Ale v našem jídelníčku na ně bohužel často zapomínáme. Nebo se je i bojíme jíst.

Čtěte také

Nejvíce známá je asi čočka a hrách. Je tu ale také cizrna.
Cizrna patří také mezi luštěniny a stává se v současnosti stále populárnější. Je ale i mnoho druhů čočky, není jen ta klasická. Existuje červená, černá nebo i zelená čočka. A každá ta luštěnina má i jinou chuť. Takže se nemusíme bát, že by se nám luštěniny přejedly.

Jak moc jsou luštěniny důležité pro naše zdraví?
Důležité je, že obsahují kvalitní bílkoviny. Ve 100 gramech v sušeném stavu obsahují kolem 20 gramů bílkovin. Výjimkou jsou sójové boby, které obsahují dokonce ještě dvakrát více bílkovin. Dále bych zmínila vlákninu, která má pozitivní účinky na naše trávení a na metabolické procesy v organismu.

Čtěte také

Luštěniny také neobsahují mnoho tuku, takže jsou velmi vhodné i pro toho, kdo potřebuje zhubnout nějaké to kilo. A vláknina z luštěnin nás také na dlouhou dobu krásně zasytí.

Slyšela jsem, že pokud se chceme zbavit případného nadýmání z luštěnin, tak je dobré slít vodu, do které jsme je dali namočit, a nepoužívat ji při vaření. Je to pravda?
Zmíněné nadýmání způsobují oligosacharidy, které naše tělo nedokáže strávit a štěpit v tenkém střevě. Pokud ale luštěniny několikrát v průběhu jejich namáčení slijeme a doplníme čistou vodu, a vaříme je opět v nové vodě, tak ony oligosacharidy ve vodě zůstanou a už potom nepřinášejí takové nadýmání.

Čtěte také

Ale nadýmání můžeme zamezit také tím, když při vaření luštěnin přidáme bylinku saturejku nebo třeba kmín či majoránku. A důležité je také to, jak často luštěniny konzumujeme. Pokud je jíme jen jednou za čas a dáme si velkou porci, tak problémy s nadýmáním zkrátka mít budeme.

Pokud si ovšem na luštěniny zvykneme a zařazujeme je pravidelně po menších dávkách do našeho jídelníčku, tak si naše střevo na ně zvykne a už ty problémy nejsou tak velké. Tedy jde o to vytrvat, neobávat se luštěnin a pravidelně je zkoušet v různých receptech.

To vše a ještě mnohem víc v magazínu o životním stylu Šarm v sobotu po 18 a neděli po 11 hodině. Na setkání s vámi se těší Lada Klokočníková.

Spustit audio

Související