Na motorce se musí jezdit tak, jako by vám šli všichni po krku

17. květen 2018

Neznamená to, že byste měli začít jezdit jako pirát silnic, spíš být tak opatrní, jako kdyby byli piráti všichni okolo vás.

Hezké počasí láká motorkáře na silnice. Jejich koníček je pro mnohé velmi přitažlivý, ale zároveň nebezpečný. Motorkář Jiří Vaňkát vlastní veterána Hondu z roku 1982. Taková motorka se podle něj ani neprodává, ani nepůjčuje. Rozhodně ne neprověřeným osobám.

„Je to moje vysněná motorka. Díky tátovi, který taky ještě ve svých letech pořád prohání motorku, jsem měl já malou motorku už v deseti letech. Řidičák jsem dělal v sedmnácti, ale moc na výběr tenkrát nebylo. Jen dvě české značky, Jawa a ČZ, z dnešního pohledu byla prostě nabídka motorek před revolucí směšná. I ty silnější stroje měly tak osmnáct, dvacet koní. Dnes se motorky pohybují kolem sto padesáti koní,“ říká motorkář Jiří Vaňkát.

Žena motorkářka

Extra silná motorka samozřejmě není pro mladou dívku, ani křehkou ženu. „Ale není nutné motorku za všech okolností zvednout. Ani já nezvednu 250 kilogramů, což je váha mé motorky. Mám pro začátečníky takovou radu: Postavte si motorku na stojánek, celou si ji obejděte, seznamte se s ní. Potřebujete ji dostat do ruky, abyste si na ni zvykli. Děvčatům doporučuju na motorku si sednout, a naučit se udržovat rovnováhu, jen tak si popojíždět a přitom si třeba hodinu povídat po telefonu s kamarádkou. Důležité je naučit se udržet balanc, aby člověk tzv. nacítil váhu své motorky, dobře ji poznal,“ vysvětluje motorkář Jiří Vaňkát.

Zásadní rada pro motorkáře

Dodržujte odstupy za autem. Když si myslíte, že jste v bezpečné vzdálenosti, vynásobte si ji dvěma, a teprve potom to bude bezpečná vzdálenost.

Setiny sekundy a zkušenosti jsou většinou rozdílem mezi životem a smrtí motorkáře. Jak si zachránit život?

Motorka byla po nehodě zcela zničena

Od začátku roku zemřelo při nehodách už pět motorkářů. Poslední v úterý u Lanškrouna, když pravděpodobně kvůli rychlosti vylétl do pole a zraněním po nehodě i přes okamžitou pomoc podlehl. Za celý loňský rok zemřelo 75 motorkářů a 9 jejich spolujezdců. Statistika už ale neříká, kolika z nich by pomohlo pořádné kvalitní vybavení, a hlavně schopnost lépe vyřešit danou kritickou situaci.

„Každé auto přebrzdí jakoukoliv motorku. Auto má čtyři kola a tím pádem má styčnou plochu s vozovkou mnohem větší, tak na to pozor,“ varuje Jiří Vaňkát.

Krizová situace může nastat kdykoliv. Je třeba předvídat. O všem musíte vědět. „Nedívejte se na přední kolo motorky, ale pořád kolem sebe. Počítejte s tím, že ostatní dělají chyby. Na motorce se musí jezdit tak, jako by vám šli všichni po krku,“ uzavírá trochu s nadsázkou Jiří Vaňkát.

Spustit audio