Na Wonkově mostě v Pardubicích možná budou po opravě cyklopruhy

6. únor 2024 14:30

Přípravné práce před opravou pardubického mostu Pavla Wonky začnou už za pár týdnů. Zatím ještě bez omezení provozu, k tomu dojde až v červnu. Pardubický kraj jako vlastník mostu teď s radnicí hledá o možnosti, jak zorganizovat provoz cyklistů a chodců tak, aby to bylo bezpečné.

Dnes má Wonkův most celkem pět jízdních pruhů, dva v každém směru a jeden odbočovací. Cyklisté zatím jezdí po chodníku, kde je společný provoz s chodci. Jenže chodníky po obou stranách jsou poměrně úzké a hrozí tak riziko střetu. Nikdo ale cyklisty na mostu omezovat nechce.

3000 cyklistů denně

Jak říká náměstek primátora Jan Hrabal (ANO), denně tu na kole projedou tisíce lidí: „U mostu máme umístěn sčítač a denně kolem něj projede zhruba 3 tisíce cyklistů. Přibližně 60 procent cyklistů využívá spojnici mezi oběma břehy Labe i v zimě. Tato čísla ukazují, proč dáváme zvýšení bezpečnosti pro cyklisty na mostě Pavla Wonky vysokou prioritu.“

Otázka ale je, kde bezpečný prostor pro cyklisty vzít. Šířka mostovky zůstane stejná a po mostu jezdí trolejbusy, které potřebují víc místa pro manévrování. Náměstek hejtmana Michal Kortyš (ODS) řekl, že se na konci ledna sešli s pracovníky Správy a údržby silnic, projektanty i zástupci místních občanů a probrali několik návrhů a jeden z nich vypadá poměrně reálně.

Most Pavla Wonky v Pardubicích

„Pruh pro trolejbus bude širší než ostatní pruhy, které budou maličko zúžené, cyklopruhy budou menší, než bylo původně požadováno. To znamená asi 1,20 m. Budou vedle chodníku, protože chodníky, které tam máme, jsou vysoko položené a bohužel z důvodů odpadních vod nejdou snížit. Chodník zůstane průjezdný i pro cyklisty, takže při velkém provozu by se používaly tyto cyklopruhy,“ dodal Kortyš.

V každém případě bude kraj navržené řešení provozu cyklistů ještě probírat s policií. „Na konci února budeme vědět víc a vyhodnotíme si,“ potvrdil Kortyš.

Wonkův most je pro provoz v Pardubicích klíčový. Denně přes něj projede víc než 20 tisíc aut. Rekonstrukce je nutná, protože je potřeba vyměnit zkorodovaná lana volného předpětí.

Nadčasová oprava

Jak ale poznamenal hejtman Martin Netolický (3PK), nebude to jen obyčejná oprava: „Nemá jít pouze o rekonstrukci, ale měli bychom připravit most pro jednodušší údržbu v budoucnu. V současné době jsou nosná lana uložena ve speciální pěně, v rámci opravy budou nahrazena novými s dvouplášťovou ochrannou proti korozi. Na koncích mostu vzniknou jakési tunely, díky kterým se k lanům lépe dostaneme v budoucnu. To bude znamenat, že případná oprava mostu bude moci proběhnout bez omezení provozu, což tentokrát ještě nejde.“

Na řidiče čeká dopravní omezení až od června, kdy v každém směru bude průjezdný jen jeden pruh, a potrvá do února dalšího roku. Cyklisté a pěší budou moci přes most bez omezení.

Spustit audio

Související