Sedm obcí bojuje peticí proti pardubické odbočce vysokorychlostní železnice

25. červenec 2024 10:13

Výrazně zkrátí cestování po železnici, zároveň ale zaberou ornou půdu a obce odříznou od polí, lesů a rybníků. Plánovaná výstavba vysokorychlostních tratí v Česku naráží na některých místech na odpor. Správa železnic intenzivně připravuje čtyři hlavní trasy, třeba z Prahy do Brna, Ostravy a do Hradce Králové. Ve hře je i východočeská odbočka do Pardubic. Několik obcí si ji ale nepřeje a sepsaly proti ní petici.

Přibližně 20 km dlouhý úsek bude odbočkou do Pardubic, a to z budoucí z hlavní trasy Praha - Hradec Králové - Wroclaw. Vedlejší větev bude začínat u D11 nedaleko obce Chýšť, povede kolem Volče, Rohovládovy Bělé, Vyšehněvic, Vlčí Habřiny a Přelovic a končit bude u Srnojed nedaleko Pardubic. Cestování mezi Prahou a Pardubicemi zkrátí o 20 minut na asi půl hodiny a ulevit by měla přetíženému stávajícímu koridoru z Prahy na Moravu.

Odříznutí, znehodnocení majetku       

Zmíněné obce se bojí, že trať bude znamenat velký zásah do krajiny, přinese rozsáhlé zábory orné půdy a protože 40 m široký železniční pás protne území jednotlivých vesnic, ztíží průchod krajinou, odřízne je od polí a lesů nebo vodních ploch.

Čtěte také

Nezávislý starosta Rohovládovy Bělé Václav Fišer se bojí i hlukové zátěže, protože vysokorychlostní železnice povede asi jen 250 m od nejbližší zástavby. V případě sousední Volče by ta vzdálenost měla být ještě menší, asi 180 m. „S tou hlukovou zátěží souvisí i další aspekty jako snížení kvality bydlení v regionu, snížení atraktivity a s tím související snížení cen nemovitostí a omezený rozvoj obcí vzhledem k ochranným pásmům trati.“

Fišer dodal, že výstavbu vysokorychlostní dráhy v navržené trase odmítají a chtějí proti ní bojovat. Sedm přímo dotčených obcí regionu Bohdanečska proto vytvořilo speciální pracovní skupinu a zorganizovaly i petici. Podepsalo se pod ni 1 300 lidí. Tento týden ji chtějí odeslat na Ministerstvo dopravy.

Nejlepší ze 7 variant?

Podle Správy železnic je cílem najít takovou variantu, která bude nejlépe zasazená do krajiny a bude mít co nejmenší dopad na okolí a zástavbu. V případě pardubické odbočky posuzovala Správa železnic sedm variant, a jako nejšetrnější vychází ta už zmiňovaná. Jiné varianty by zasáhly mnohem více obcí.

Definitivní trasu dráhy bude schvalovat ministerstvo dopravy, následně by se mělo zpracovávat technické řešení, kde by měl být stále prostor pro úpravy trasy v rámci už vymezeného koridoru. Do budoucna má v Česku vzniknout přes 700 km vysokorychlostních tratí, vlaky po nich budou moci jezdit až 320 km v hodině.

Plánovaná trasa VRT ve východních Čechách
autor: Ondřej Wolf
Spustit audio

Související