Sedm obcí bojuje peticí proti pardubické odbočce vysokorychlostní železnice
Výrazně zkrátí cestování po železnici, zároveň ale zaberou ornou půdu a obce odříznou od polí, lesů a rybníků. Plánovaná výstavba vysokorychlostních tratí v Česku naráží na některých místech na odpor. Správa železnic intenzivně připravuje čtyři hlavní trasy, třeba z Prahy do Brna, Ostravy a do Hradce Králové. Ve hře je i východočeská odbočka do Pardubic. Několik obcí si ji ale nepřeje a sepsaly proti ní petici.
Přibližně 20 km dlouhý úsek bude odbočkou do Pardubic, a to z budoucí z hlavní trasy Praha - Hradec Králové - Wroclaw. Vedlejší větev bude začínat u D11 nedaleko obce Chýšť, povede kolem Volče, Rohovládovy Bělé, Vyšehněvic, Vlčí Habřiny a Přelovic a končit bude u Srnojed nedaleko Pardubic. Cestování mezi Prahou a Pardubicemi zkrátí o 20 minut na asi půl hodiny a ulevit by měla přetíženému stávajícímu koridoru z Prahy na Moravu.
Odříznutí, znehodnocení majetku
Zmíněné obce se bojí, že trať bude znamenat velký zásah do krajiny, přinese rozsáhlé zábory orné půdy a protože 40 m široký železniční pás protne území jednotlivých vesnic, ztíží průchod krajinou, odřízne je od polí a lesů nebo vodních ploch.
Čtěte také
Nezávislý starosta Rohovládovy Bělé Václav Fišer se bojí i hlukové zátěže, protože vysokorychlostní železnice povede asi jen 250 m od nejbližší zástavby. V případě sousední Volče by ta vzdálenost měla být ještě menší, asi 180 m. „S tou hlukovou zátěží souvisí i další aspekty jako snížení kvality bydlení v regionu, snížení atraktivity a s tím související snížení cen nemovitostí a omezený rozvoj obcí vzhledem k ochranným pásmům trati.“
Fišer dodal, že výstavbu vysokorychlostní dráhy v navržené trase odmítají a chtějí proti ní bojovat. Sedm přímo dotčených obcí regionu Bohdanečska proto vytvořilo speciální pracovní skupinu a zorganizovaly i petici. Podepsalo se pod ni 1 300 lidí. Tento týden ji chtějí odeslat na Ministerstvo dopravy.
Nejlepší ze 7 variant?
Podle Správy železnic je cílem najít takovou variantu, která bude nejlépe zasazená do krajiny a bude mít co nejmenší dopad na okolí a zástavbu. V případě pardubické odbočky posuzovala Správa železnic sedm variant, a jako nejšetrnější vychází ta už zmiňovaná. Jiné varianty by zasáhly mnohem více obcí.
Definitivní trasu dráhy bude schvalovat ministerstvo dopravy, následně by se mělo zpracovávat technické řešení, kde by měl být stále prostor pro úpravy trasy v rámci už vymezeného koridoru. Do budoucna má v Česku vzniknout přes 700 km vysokorychlostních tratí, vlaky po nich budou moci jezdit až 320 km v hodině.
Související
-
Obce na Pardubicku protestují proti plánované vysokorychlostní trati
Obce na Pardubicku protestují proti plánované trase vysokorychlostní trati, která má vést do Pardubic. Peticí chtějí zabránit tomu, aby železnice vedla blízko domů.
-
Elektřina pro rychlovlaky. Pardubičtí vědci testují trakční vedení pro rychlost 300 km/h
Vědci ve výzkumném a vývojovém centru pardubické dopravní fakulty zjišťují, jestli trakční vedení vydrží rychlost vlaků přes 300 kilometrů v hodině.
-
Z Pardubic do Uherska 200kilometrovou rychlostí, plánuje Správa železnic
Správa železnic zadala zpracování záměru zvýšení rychlosti mezi stanicemi Pardubice hlavní nádraží a Uhersko. Vlaky by tudy měly jezdit rychlostí až 200 kilometrů v hodině.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Nikdy nevíte, jestli vedle vás zrovna nejede někdo vázaný na Hizballáh a potenciální cíl, říká Libanonka
-
Česká armáda se vrátí do afrického Sahelu. Pod záštitou NATO bude cvičit mauritánské speciální síly
-
Stanjura chce změnu systému výsluh pro bezpečnostní sbory. Do voleb se ale podle něj nestihne
-
ONLINE: ‚Lživá hlášení, vysoké ztráty a pomalý postup.‘ Moskva podle blogerů odvolala generála