Nakupujete po internetu? Kryjte si záda

15. září 2015

Nákupy po internetu jsou možná pohodlné, ale v mnoha směrech i dost riskantní. Co dělat, když doručené zboží zklame naše představy nebo má vady? O tom jsme si v rozhlasové Radioporadně povídali se spotřebitelským rádcem Josefem Černým.

Není nad to vidět zboží na vlastní oči. Ten, kdo se nákupem po internetu už zklamal, často dělá to, že se jde na zboží podívat nejdříve do kamenného obchodu. „Prohlédne si ho, nechá si ho předvést a potom si ho objedná přes internet za levnější cenu,“ uvádí Josef Černý.

Rizika nákupu on-line

Hlavně u oblečení se vám může stát, že vám nebude sedět. Je vám tričko malé nebo velké? Pokud vám prodejce poslal vámi objednanou velikost, můžete zboží vrátit na vaše náklady. Jestliže se spletl a doručil vám jiné číslo, než jste požadovali, je zaplacení poštovného na vás. V praxi to funguje tak, že v obou případech na poště platíte vy. Pokud je ale váš požadavek oprávněný, je prodejce povinen náklady vám proplatit.

„Boty bych si přes internet nekoupil,“ říká Josef Černý. Každý výrobce má jiné číslování. Přijde vám pak sice oficiálně vaše velikost, ale může být ve finále až o dva centimetry než potřebujete. Ano, sice takové zboží můžete do čtrnácti dnů bez udání důvodu vrátit, ale musíte zaplatit poštovné.

Poškozená zásilka

Dostali jste viditelně poškozený balíček? V tom případě je zaměstnanec přepravní služby povinen počkat, až si zboží před ním zkontrolujete. Pokud je vše v pořádku, podepíšeme potřebné papíry a zboží převezmeme.

„Jestliže je poškozený i obsah balíčku, musí s námi doručovatel podepsat protokol,“ vysvětluje Josef Černý. Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že jestli je balík na první pohled v pořádku, nikdo nemá povinnost čekat, až si obsah zkontrolujeme.

Rozbité zboží

Může se i stát, že balíček je v pořádku, ale uvnitř najdeme mechanicky poškozený výrobek. V tom případě se řeší, jestli prodejce zabalil zboží dostatečně. Pokud ne, pošta reklamaci neuzná. „Další možnost je, že byl do balíku zabalen poškozený výrobek úmyslně,“ říká Josef Černý.

V takovém momentě přichází dokazování a to není jednoduché. Proto Josef Černý radí, natočit si rozbalování zásilky na video. Aby bylo nesporné, v jaké kvalitě zboží dorazilo. Nemusí být jen mechanicky poškozené, můžeme zjistit i to, že už ho někdo před námi používal apod. A to jsou situace, kdy stojí tvrzení proti tvrzení. Natočené video nám usnadní dokazování.

Zásilka nám vůbec nepřišla

Josef Černý

Pokud zboží nepřichází a nepřichází, vyzveme výrobce doporučeným dopisem s dodejkou k vrácení peněz ve lhůtě např. čtrnáct dní. Jestli peníze nevrátí, pošleme mu před žalobní upomínku. Když nebude fungovat ani to, obrátíme se na soud.

Josef Černý odpověděl i na několik dotazů posluchačů. Otázky i odpovědi uslyšíte v záznamu.

autor: PRO
Spustit audio