Nakupujete z druhé ruky? Zboží se skrytou vadou můžete reklamovat
I nákupy použitého zboží mají svá rizika. Když se přece jen pro tuhle cestu rozhodnete, vždy si nabízené zboží raději ohmatejte. Fotografie na internetu mohou zkreslovat.
Více než polovinu nabízeného zboží tvoří oblečení a sportovní vybavení hlavně pro děti. V těsném závěsu jsou nákupy produktů do domácnosti. Podle Josefa Černého po dětském zboží z druhé ruky sahají hlavně maminky samoživitelky a na mateřské dovolené. Nové si zkrátka dovolit nemohou. „Tady bych jen varoval před obnošenými botičkami, které bývají už sešmajdané a vašemu dítěti to jednoznačně zničí nohu, která je teprve ve vývinu. Vhodné nejsou ani plastové nebo plyšové hračky.“
Rozdíl v záruce u prodávajícího
Nakupovat můžeme v komisním prodeji, bazaru na internetu atd. Ale ne všude existují stejné spotřebitelské podmínky. Proto by měl zákazník počítat s odlišnou dobou záruky a možností věc reklamovat.
„Pokud je prodávajícím podnikatel (bazar, zastavárna), po dohodě s prodávajícím může běžnou dvouletou záruční dobu zkrátit maximálně o polovinu, nikoliv na kratší dobu. Uvidíte-li u nějakého zboží třeba jen tříměsíční záruku, jděte od toho pryč. Takovou totiž občanský zákoník nezná,“ varuje Josef Černý.
Pokud nakupujeme u soukromé osoby, v takovém případě žádná zákonná záruka neexistuje. Obecně platí, že ať už je prodávajícím podnikatel, nebo soukromá osoba, nikdy nezodpovídá za zjevné vady. Odpovědnost má vždy za vady skryté.
Prodávající versus kupující
Prodávajícím by spotřebitelský rádce Josef Černý doporučil, aby už přímo v inzerátech uváděli všechny vady zboží. Ze zákona jsou totiž povinni předem kupujícího na všechny vady, o kterých ví, upozornit. Pokud má inzerované zboží jiné vlastnosti než jsou uvedené prodejcem nebo skrytou vadu, která brání jeho normálnímu používání, jde o podstatné porušení smlouvy. V takovém případě může kupující požadovat:
- odstranění vady dodáním chybějící věci
- odstranění vady opravou věci
- přiměřenou slevu z kupní ceny
- nebo může odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz
Předání? Nejlépe osobně
Má-li zákazník možnost si vybrat, jakým způsobem věc z druhé ruky koupí, vždy je lepší osobně na prodejně, nebo si domluvit s prodávajícím schůzku osobně. „Je-li zboží nafocené a vy si ho můžete prohlédnout pouze na internetu, počítejte s tím, že ne vždy ve skutečnosti vypadá, jako na obrázku. Prodávající ho šikovně nasvítí, nebo pootočí tak, aby nebyly vidět drobné škrábance, promáčkliny a kupujete zajíce v pytli.“
Související
-
Slevy jsou jako magnet. Přečtěte si rady, jak nenaletět
Prodejci na nás používají různé triky. Nejdříve si ověřte, jestli jsou slevy o pravdu v takové výši, ve které je obchodníci avizují. Nejběžnější a nejznámější trik ...
-
Reklamovat můžete nejen zboží, ale i špatné zacházení s osobními údaji
Při jakékoliv reklamaci nebo zjištění závady i pochybení z druhé strany bychom měli být obezřetní a pozorní.
-
Sleva až dvě stě procent. No, nekupte to!
Vytoužené předměty už si nemusíte kupovat, stačí si je objednat. Dostanete je a nejen to! Za to, že jste si je objednali, vám firma ještě zaplatí. Vypadá to blázniv...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.