Nakupujete z druhé ruky? Zboží se skrytou vadou můžete reklamovat

Starší oblečení by bylo škoda vyhodit. Můžete ho ve SWAPu vyměnit za jiné
Starší oblečení by bylo škoda vyhodit. Můžete ho ve SWAPu vyměnit za jiné

I nákupy použitého zboží mají svá rizika. Když se přece jen pro tuhle cestu rozhodnete, vždy si nabízené zboží raději ohmatejte. Fotografie na internetu mohou zkreslovat.

Více než polovinu nabízeného zboží tvoří oblečení a sportovní vybavení hlavně pro děti. V těsném závěsu jsou nákupy produktů do domácnosti. Podle Josefa Černého po dětském zboží z druhé ruky sahají hlavně maminky samoživitelky a na mateřské dovolené. Nové si zkrátka dovolit nemohou. „Tady bych jen varoval před obnošenými botičkami, které bývají už sešmajdané a vašemu dítěti to jednoznačně zničí nohu, která je teprve ve vývinu. Vhodné nejsou ani plastové nebo plyšové hračky.“

Rozdíl v záruce u prodávajícího

Nakupovat můžeme v komisním prodeji, bazaru na internetu atd. Ale ne všude existují stejné spotřebitelské podmínky. Proto by měl zákazník počítat s odlišnou dobou záruky a možností věc reklamovat.

„Pokud je prodávajícím podnikatel (bazar, zastavárna), po dohodě s prodávajícím může běžnou dvouletou záruční dobu zkrátit maximálně o polovinu, nikoliv na kratší dobu. Uvidíte-li u nějakého zboží třeba jen tříměsíční záruku, jděte od toho pryč. Takovou totiž občanský zákoník nezná,“ varuje Josef Černý.

Pokud nakupujeme u soukromé osoby, v takovém případě žádná zákonná záruka neexistuje. Obecně platí, že ať už je prodávajícím podnikatel, nebo soukromá osoba, nikdy nezodpovídá za zjevné vady. Odpovědnost má vždy za vady skryté.

Prodávající versus kupující

Prodávajícím by spotřebitelský rádce Josef Černý doporučil, aby už přímo v inzerátech uváděli všechny vady zboží. Ze zákona jsou totiž povinni předem kupujícího na všechny vady, o kterých ví, upozornit. Pokud má inzerované zboží jiné vlastnosti než jsou uvedené prodejcem nebo skrytou vadu, která brání jeho normálnímu používání, jde o podstatné porušení smlouvy. V takovém případě může kupující požadovat:

  • odstranění vady dodáním chybějící věci
  • odstranění vady opravou věci
  • přiměřenou slevu z kupní ceny
  • nebo může odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz

Předání? Nejlépe osobně

Má-li zákazník možnost si vybrat, jakým způsobem věc z druhé ruky koupí, vždy je lepší osobně na prodejně, nebo si domluvit s prodávajícím schůzku osobně. „Je-li zboží nafocené a vy si ho můžete prohlédnout pouze na internetu, počítejte s tím, že ne vždy ve skutečnosti vypadá, jako na obrázku. Prodávající ho šikovně nasvítí, nebo pootočí tak, aby nebyly vidět drobné škrábance, promáčkliny a kupujete zajíce v pytli.“

Spustit audio

Související