Sleva až dvě stě procent. No, nekupte to!

Slevy, nákup, povánoční, obchod, sleva
Slevy, nákup, povánoční, obchod, sleva

Vytoužené předměty už si nemusíte kupovat, stačí si je objednat. Dostanete je a nejen to! Za to, že jste si je objednali, vám firma ještě zaplatí. Vypadá to bláznivě? Co si tedy myslet o tom, když vás panáček v televizní reklamě láká na slevu dvě stě procent?

Spotřebitelský rádce Josef Černý se domnívá, že žádná firma nemůže svým zákazníkům nabízet zboží zdarma a ještě peníze navíc. Kam by takový obchod přišel? A jak to tedy je?

„Pokud se přihlásíte, dostanete se do soutěže a možná i vyhrajete. Pak dostanete skutečně slíbený výrobek a k němu poukaz na zboží, který je v daném obchodě platný. Právnicky je celý nápad ošetřen a tudíž v pořádku. Navíc je v podmínkách obchodu to, že se s výrobkem musíte nechat vyfotit. Reklama je přece důležitá, tedy ne pro vás, ale pro daný obchod,“ upozorňuje Josef Černý.

Každý si ale může v obchodních podmínkách jakékoliv firmy zjistit, jak se věci mají. Je jen na nás, jestli se necháme tzv. oblafnout, nebo ne.

Nechci slevu zadarmo

Pozor na slovíčko AŽ. Sleva AŽ sedmdesát i více procent na nás kouká v supermarketech ze všech stran. Tímto slůvkem se prodejce kryje. Pokud uvidíte podobný nápis přes celý obchod, nepočítejte s tím, že výrobek se slibovanou slevou v obchodě najdete. Sleva může být minimální.

Podobné nápisy najdete na regálech, speciálně s textilem. Všechno, co visí v regále, většinou není zboží s nejvyšší slevou, která je uvedena za slůvkem až. Navíc se často stává, že avizované zlevněné zboží už je dávno vyprodané.

Pozor na zlevněné televize

Věděli jste, že zhruba od roku 2020 má přijít nový systém televizního vysílání? Televizi, kterou jste si koupili před nedávnem, už neumí nový systém vysílání zpracovat. Budete si k ní muset přikoupit zařízení, které přenos umožní. Přesvědčte se u podezřele zlevněných televizí, zda jsou připraveny na tento nový vysílací systém. V každém případě je lepší myslet na budoucnost a koupit si novou televizi se vším potřebným.

Základní zásady, na které bychom měli před nákupem myslet:

  • U slev obecně platí kupovat s rozmyslem. Ne proto, že je něco zlevněné, ale zda to opravdu potřebujeme.

  • Přesvědčte se, zda je sleva správně deklarovaná. Na výrobku musí být uvedena stará cena a  na další ceduli napsaná nová cena po slevě.

  • Cenu si raději ověřte na čtečce čárového kódu nebo zlevněný výrobek alespoň položte na pás jako první, abyste se mohli přesvědčit, zda je výrobek skutečně zlevněný. Pokud daný kus zahrnete do velkého nákupu, nestihnete si to v té rychlosti u pokladny zkontrolovat.

  • I na zboží, které je koupeno ve slevě, platí klasická dvouletá záruka.

Krátkodobé slevy

Josef Černý upozornil v Radioporadně na příklad triku obchodníků, který už je na hraně zákona. Stává se, že prodejci navýší na dva až tři dny původní cenu výrobku. Po dvou dnech cenu zase vrátí na původní částku. Toto je podle Josefa Černého už klamání spotřebitele a je to zralé na podnět České obchodní inspekci.

„Někdy se obchodník nenamáhá vůbec s ničím, jen pod výrobek s normální cenou napíše velkými písmeny SLEVA. Ani to není právně v pořádku,“ varuje Josef Černý.

Není povinností prodejců vyměnit nezávadné zboží za jiné

Pokud váš partner špatně odhadl velikost pyžama a vy ho chcete vyměnit za jiné, nemusíte pochodit. Záleží na prodejci, zda vám vyhoví, ale není to jeho povinnost. V některých obchodech vám zboží ochotně vymění, jinde ne.

Hygienické zboží se nevyměňuje. A co si představit pod pojmem hygienické zboží? „Takové zboží musí být zabalené v pevném obalu, který je potřeba roztrhnout. Patří tam například sluchátka nebo i některé druhy spodního prádla. Rozhodně to ale nemusí být každá košile nebo pyžamo,“ doplňuje Josef Černý.