Naslouchání je největší dar, který můžeme člověku dát

21. prosinec 2016
03561008.jpeg

Znáte to. V hlavě záplava úkolů. Zapomínáte na důležité věci. Jste nepozorní a nedokážete se pořádně soustředit na jednu věc. Nejste v tom sami. Uspěchaná doba a navíc stav stále on-line roztěkanosti a špatné paměti dost nahrává. Jak z toho ven poradila specialistka na metodu mindfulness Marcela Roflíková.

Svět, ve kterém žijeme, je stále rychlejší. Naučili jsme se při našich činnostech zároveň přemýšlet o tom, co budeme dělat, až skončíme. Přemítáme, co bude zítra, co se stalo včera.

Čtěte také

„Věnujeme minimum pozornosti tomu, jak se máme, co cítíme, co děláme v přítomném okamžiku. To je chyba,“ uvádí Marcela Roflíková. Protože, když děláme věci automaticky, nemůže se naplno projevit náš potenciál a je to vidět na výsledku. Dalším problémem jsou ulpívavé myšlenky. V hlavě si vytváříme konstrukce a falešné domněnky typu, jestli všechno zvládneme a uspějeme. „Omezujeme se strachováním o životní realitu a vytváříme v sobě zbytečná stres,“ vysvětluje Marcela Roflíková.

Tady a teď

Máte chuť s tím něco udělat? Marcela Roflíková nabízí jako jedno z řešení celosvětově uznávanou mindfulness. Nejvýstižnější český předklad je „bdělá pozornost“. Cílem metody je přimět pozornost, aby zůstala naplno u toho, co právě děláme. Díky tomu věci zvládneme lépe a budeme si více pamatovat. Hlavně si přestaneme vytvářet hektickou životní realitu.

„Také nás naučí si zachovat zdravý odstup od našich prožitků, emocí a myšlenek. Když něco nemůžeme ovlivnit, nenechme se tím trápit,“ upozorňuje Marcela Roflíková. Hodiny přemítání o tom, že nejsme dost dobří, to je jen fikce odvádějící od skutečnosti.

Řídí nás autopilot

Většina našich reakcí je naprogramována geneticky, výchovou a letitými zajetými kolejemi. Spouští je náš autopilot. „Ve stejných situacích reagujeme stále stejně,“ upozorňuje Marcela Roflíková. Je těžké to udělat jinak. Pokud chceme změnu, musíme si v hlavě vytvořit nové cesty mezi mozkovými buňkami. Jedině potom budeme reagovat jinak. Na této bázi právě funguje metoda mindfulness.

Zloději našeho života

Co nám krade pozornost? Dost si to děláme sami. Nastavili jsme si nezdravé systémy našeho fungování. Zahlcujeme si pracovní i soukromý život záplavou nedůležitých informací. „Zdrojů vyrušení je příliš. Koukáme na televizi, bavíme se u toho s dětmi nebo partnery, do toho chodí sms nebo jsme na Facebooku a naše pozornost je totálně roztříštěná,“ říká Marcela Roglíková s tím, že z hlediska fungování našeho mozku, není možné se plně soustředit na dvě tři věci najednou.

Významným ničitelem našeho soustředění jsou moderní technologie. Berou nám prostor, který bychom měli věnovat samo sobě. A hlavně klid, protože nenechají naší mysl odpočívat. „Je to jenom na nás. Vypněte na pár hodin mobil a počítač a věnujte se pouze sami sobě,“ doporučuje Marcela Roflíková.

Recept na zklidnění naší hlavy
Jsou chvíle, kdy máme přehlcenou hlavu a myšlenky nejdou ven. Zastavte se na ulici a upřete pozornost na mrak plující nad vaší hlavou. Zkoumejte jeho tvar, podívejte se, jak je modrá obloha. Skok do přítomnosti zklidní rozbouřené moře nutkavých myšlenek.

Možná jste si všimli, jak hodně jsou nesoustředěné děti. Ano, technologie na tom mají velká podíl. Nesvalujme to ovšem pouze na ně. „Našim potomkům dává zabrat tempo doby. Mají hodně kroužků, kde dostávají nepřeberné množství podnětů. Nedáváme jim prostor, aby si dětství užily a plně prožívaly všechno, co dělají. Navíc rodiče nemají na děti čas a trpělivost,“ říká Marcela Roflíková.

Zázračná cvičení

Pokud se rodiče rozhodnou se svými dětmi zkusit společně metodu mindfullness, setkají se i s tréninkem všímavé komunikace a naslouchání. „Dejte si se svým dětmi nějaké téma a poslouchejte. Tři minuty jim do toho neskákejte. Nemobilujte , buďte jenom s nimi. Nedokončujte jejich myšlenky a uvidíte, co se všechno se dozvíte,“ radí Marcela Roflíková. Z její zkušenosti, když za námi děti přijdou, posloucháme na půl ucha a věnujeme se něčemu jinému. Ony to pak vzdají a přestanou mít zájem komunikovat. „Naslouchání je největší dar, který můžeme člověku dát. Za zkoušku to stojí. Zvláště teď, když jsou svátky,“ říká Marcela Roflíková.

Pro zklidnění myšlenek existují i další postupy. „Použijte svůj nádech a výdech. Ukotví vás to. Uklidní. Věnujte pozornost tomu, co právě děláte, zamykání dveří, míchání omáčky, vypínání žehličky,“ uzavírá téma Marcela Roflíková.

Spustit audio
autor: Kateřina Prouzová
  • Životní styl
  • Publicistika