Nejmodernější technologie nebo zkušenosti? Silničáři využívají obojí

15. leden 2016

Dispečeři silničářů v těchto dnech slouží čtyřiadvacet hodin denně. Nejvíc práce ale bývá od půlnoci do šesti hodin ráno, kdy začíná hlavní pracovní směna.

„V podstatě u všech vozidel v reálném čase vidíme, jestli sype, pluží. U vozidel, která jsou na údržbě prvních třída, tak vidíme i teplotu vzduchu a teplotu povrchu vozovky. Na vozidle jsou zapojeny jednotlivé vstupy a speciální vozidlový teploměr. Všechno přenášíme pomocí GPRS technologie v reálném čase na centrální dispečink,“ říká Marian Cvrkal ze Správy a údržby silnic Pardubického kraje.

Dokonalý přehled

Na grafu na dispečinku je sedm různých křivek. Zelená jsou teploty vzduchu, žlutá je bod mrznutí. „To je ten stupeň nasolení, kdy to čidlo počítá množství chloridu, které zůstalo na té vozovce,“ doplňuje Cvrkal.

Meteorologické informace ze stanice Suchý Vrch

Správa silnic používá mnoho moderních technologií, ale na druhou stranu dispečeři využívají i svoje vlastní zkušenosti.

„To jsou nejcennější informace pro rozhodování. Je problém vychovat si dispečera pro danou oblast, protože spravuje oblast 200 až 280 kilometrů. Je potřeba tyto specifika a anomálie podchytit,“ dodává Cvrkal.

A proč se často říká, že silničáři zaspali? „Veřejnost obtížně chápe, že různé druhy komunikací vlastní jiní vlastníci a provádějí údržbu jiní správci. My udržujeme celkem 3 650 kilometrů, z toho pouze 143,5 je neudržovaných, protože ta údržba by tam byla neúčelná. Jsou to úseky málo frekventované a bez zástavby. Není to tak, že bychom někde neudržovali silnici, kde někdo bydlí,“ říká Marian Cvrkal.

Nejrušnější silnice musí být sjízdné během tří hodin

Práci silničářů přibližuje dispečer pro pardubický okres Radim Malát: „Děláme první třídy, do třech hodin je musíme mít sjízdné. Pak máme druhé třídy, ty jsou sjízdné do šesti hodin od začátku spadu nebo námrazy. Třetí třídy jsou až do dvanácti hodin. Samozřejmě to stíháme všechno za tři hodiny.“

A dodává, co dělá jako první, když přijde do práce: „Podle počasí. Jestli někde mrzne, jestli jsou už někde hlášeny nějaké námrazy, varování. Máme po celém pardubickém okresu hlásiče na silnicích, podle kterých my určujeme, co bude hrozit.“

Snímek z kamery meteostanice Suchý Vrch
autor: Tereza Hašková
Spustit audio