Nese 300 tun a nehne se ani o centimetr. Stavbaři testovali most na D35 u Uherska
Už jen týdny zbývají do otevření další části dálnice D35 na Pardubicku. Před dokončením je skoro 15kilometrový úsek z Časů do Ostrova. Jeho součástí je i most nad nádražím v Uhersku, kde dálnice překonává hlavní železniční koridor. A právě na tento most dnes ráno najely kamiony s kamením k zatěžkávací zkoušce.
„Začala zátěžová zkouška. Most zatížíme vozy, které jsou naložené kamením, je to 300 tun. Necháme je na přesně stanovených místech stát 30 minut a budeme měřit hodnoty především průhybu té konstrukce,“ popisuje mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Po půlhodině vozy odjedou a speciální sondy znovu měří, jestli konstrukce správně zareaguje i na odlehčení. Celý tento proces se pak ještě jednou opakuje.
Dobrý výsledek zkoušky podle Rýdla bude důkazem toho, že konstrukce a stavba je provedena přesně podle stavební dokumentace a bude moci sloužit předpokládaných 100 let technické životnosti. Během zkoušek nebyl na koridoru zastavený provoz, jen během první byla průjezdná rychlost vlaků omezená na maximálně 140 kilometrů za hodinu.
Ředitel stavby Lubomír Veselý popisuje, že měření pracovníci provádí průběžně nivelačním přístrojem. „Snímače jsou také na ložiscích a průhyby se kontrolují i na oporách na začátku mostu. Snímače vyhodnocují deformace a posuny, na mostě jsou desítky bodů, které se sledují.“ Neměří se pouze v místě, kde jsou naložená nákladní auta, sleduje se most jako celek. Most se postupně zatěžuje a odlehčuje a povolený průhyb byl vypočítán na deset milimetrů.
Otočit mostem
„Tento most je atypický zejména postupem výstavby. Abychom dokázali překonat železniční stanici Uhersko, tak jsme vybudovali dva souběžné takty podél železnice, které jsme poté otočili přes železnici. Dnes už jsme ve finální fázi před zprovozněním,“ vysvětluje Stanislav Král z ŘSD. Tato metoda výstavby je unikátní nejen v Česku, ale podle ŘSD i ve střední Evropě. Důvodem, proč byl zvolený právě tento postup, je fakt, že most se klene přes jednu z nejdůležitějších tratí v republice a obvyklé způsoby výstavby by znamenaly významné omezení dopravy.
Práce na celém dálničním úseku se pozvolna chýlí ke konci, což potrvzuje i stavbyvedoucí Lubomír Veselý: „Je potřeba dodělat svodidla, dokončuje se oplocení, vodorovné dopravní značení, propojují se svodidla s mosty. Jsou to už jen kosmetické úpravy.“ Skoro 15 kilometrů dlouhý úsek dálnice D35 z Časů do Ostrova bude v provozu od 22. prosince letošního roku. Jeho součástí budou i dvě odpočívky s velkými parkovišti a čerpacími stanicemi.
Související
-
Stavbaři otočili most nad koridorem. V Uhersku se povedla ojedinělá stavební akce
Stavbaři dokončili natáčení druhé části dálničního mostu přes železniční koridor v Uhersku na Pardubicku. Náročná a v Česku naprosto ojedinělá akce trvala několik dní.
-
Těžká nákladní auta testovala odolnost nových mostů na D35 u Časů
U obce Časy stavbaři provedli zatěžovací zkoušky dálničních mostů. Nákladní auta najela na konstrukci nad kruhovým objezdem na konci úseku Opatovice nad Labem - Časy.
-
Z Pardubic do Uherska 200kilometrovou rychlostí, plánuje Správa železnic
Správa železnic zadala zpracování záměru zvýšení rychlosti mezi stanicemi Pardubice hlavní nádraží a Uhersko. Vlaky by tudy měly jezdit rychlostí až 200 kilometrů v hodině.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Nechceme ovlivňovat soud.‘ Resort odložil podnět na sporný posudek k metru D, firma podala žalobu
-
Čím dříve se nemoc odhalí, tím lépe. Prevence je nejdůležitější, říká vyznamenaná zakladatelka Loona
-
Poprvé byl Trump zvolen náhodou. Teď se všichni jeho výhry i porážky bojí, říká český divadelník v USA
-
Fico šíří ruskou propagandu, říká Pekarová Adamová. ‚Máme jen jiný názor,‘ oponuje poslanec ze Směru