Stavbaři otočili most nad koridorem. V Uhersku se povedla ojedinělá stavební akce

11. květen 2022

Stavbaři dokončili natáčení druhé části dálničního mostu přes hlavní železniční koridor v Uhersku na Pardubicku. Náročná a v Česku naprosto ojedinělá akce trvala několik dní, přípravy ale zabraly dva roky.

Budoucí dálnice D35 nad stanicí Uhersko překonává šest kolejí a navíc ne v kolmém směru, ale šikmo. Celá konstrukce má zhruba 170 metrů. Tato trať navíc patří k nejvytíženějším v Česku, takže dlouhé výluky a omezení nebylo možné naplánovat.

Most na kuří nožce

Projektanti proto vymysleli způsob, že se most po polovinách postavil souběžně s kolejemi a pak se na jednom pilíři a za pomoci jednoho dočasného pilíře konstrukce pootočila do finální polohy. První polovinu stavbaři otočili o Velikonocích, druhou teď o víkendu a dnes v noci práce dodělali.

Oba mostní díly jsou ale ve fázi hrubé stavby. Po otočení je mezi oběma polovinami zhruba 1,75 metru díra, kterou teď musí stavbaři zabetonovat. Pak bude následovat dokončení samotné dálnice.

Uprostřed nového mostu zbývají dobetonovat necelé dva metry

„Následně bude most nad koridorem stavebně spojen a pokračovat budou nezbytné práce jako pokládka živičných vrstev, montáž svodidel, dokončení odvodnění, vedení kabelovodů, vodorovné značení a montáž protihlukových stěn,“ řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Podle zhotovitele, firmy Eurovia, byla právě konstrukce tohoto mostu nejnáročnější částí úseku, který by měl být v provozu od 22. prosince. Úsek dálnice D35 Časy - Ostrov bude dlouhý skoro 15 kilometrů. Součástí je i stavba odpočívek u Dolní Rovně. Ty budou shodně v obou směrech, bude na nich čerpací stanice a parkoviště pro víc než 30 kamionů a 60 osobních vozidel. Dálnice D35 pak bude končit u obce Ostrov nedaleko Vysokého Mýta.

autor: Josef Ženatý
Spustit audio

Související