Obce u Pardubic kritizují přípravu stavby jihozápadního obchvatu Pardubic

21. srpen 2025 06:38

Zmatek a nejasnosti. Přípravu jihozápadního obchvatu Pardubic ostře kritizují obce, kolem kterých má nová silnice vést. Ředitelství silnic a dálnic čeká na posudek EIA, který hodnotí dopady stavby na okolí. Na veřejném projednání ale starostové upozorňovali na to, že jim chybí zásadní odpovědi a příprava má citelné mezery.

Obchvat má měřit 8 kilometrů a přesměrovat dopravu ze silnice I/2 na Přelouč mimo Pardubice. Trasu hledá Ředitelství silnic a dálnic už od roku 2008 a několikrát se měnila. Teď jsou na stole dvě varianty - starší červená, která vede z dražkovické křižovatky kolem Starých Jesenčan, Třebosic a Starého Mateřova blíž k letišti.

Čtěte také

Novější modrá je o něco klikatější a katastru Mateřova podstatně blíž. Obě mají ulevit hlavně okrajovým částem Pardubic, kudy projede 13 tisíc aut denně a odvést z nich především nákladní dopravu.

V sále krajského úřadu se sešlo několik desítek lidí a hlavní výhrady směřovaly hlavně k hluku a dopravnímu zatížení. Zatímco v Pardubicích se má lidem ulevit, okolní obce obchvat naopak zasáhne.

Nejasnosti v podkladech

Starostům pak vadily hlavně nejasnosti v podkladech, ptali se, jak budou vypadat protihlukové stěny, mosty přes potoky a řeky, přes které má silnice vést, nelíbilo se jim, že dokumenty nezahrnují společnou zátěž z provozu letiště a aut na obchvatu.

Dvě varianty trasy jihozápadního obchvatu Pardubic

Podle nezávislého starosty Starého Mateřova Václava Levinského ale poklady EIA neřeší zásadní věc, a to jsou požadavky armády, která letiště využívá. „Jednak je to blízko a podle mého názoru ani jedna z variant nezohledňuje stanoviska armády, tzn. ochranná pásma, a podle mého názoru by armáda ani jednu z variant ve stavebním řízení neschválila.“

Čtěte také

Zástupci ŘSD se snažili pohybnosti vyvrátit, armáda prý předběžně souhlasí s modrou variantou, ale požadavky, mezi které může patřit třeba zahloubení silnice několik metrů pod terén, se budou řešit až po dokončení procesu EIA: „Další stupně jsou potom ty, které vyhledanou trasu nějakým způsobem technicky zpracují. Takže do technického zpracování trasy budou zapracovány i požadavky ministerstva obrany, které byly vzneseny.“

Krajský úřad teď musí všechny připomínky zpracovat a může nechat podklady doplnit. Další krok je posudek k žádosti, který zhodnotí, jak silný zásah do krajiny i života obyvatel obchvat bude. Potom rozhodne, jestli je taková stavba možná, případně za jakých podmínek, anebo ne.

Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat