Ostřešanská spojka nebude. Vlaky z Pardubic na jih budou dál couvat do Rosic
Ministerstvo životního prostředí ukončilo posuzování záměru Správy železnic (SŽ) vybudovat novou trať z Chrudimi do Pardubic kolem Ostřešan, takzvanou Ostřešanskou spojku.
SŽ tento projekt předložila k procesu EIA v roce 2017, za tři roky ale nedoplnila dokumenty požadované ministerstvem. Proti vedení tratě po vysokém náspu se však zvedl odpor Ostřešan i Chrudimi. „EIA k Ostřešanské spojce byla ukončena z důvodu neprůchodnosti původně navrženého řešení územím,“ uvedla na dotaz ČTK mluvčí SŽ Nela Friebová.
Záměr ve třech variantách představoval výstavbu nové železniční trati propojující nynější trať 238 z Chrudimi do Pardubic s tratí 010 prvního železničního koridoru.
Dosud vlaky při cestě z Chrudimi do Pardubic musí zajíždět do Rosic a couvat zpět na pardubické nádraží, obdobně v opačném směru, což cestování prodlužovalo.
Nová trať by úvrať odstranila a vlaky by jezdily přímo. Při zpracování aktualizace studie proveditelnosti se kromě Ostřešanské spojky prověřovaly i další alternativy spojek, například Medlešická či Jesenčanská. U obou se ale podle Friebové neprokázala ekonomická efektivita, která je pro financování projektu z peněz Státního fondu dopravní infrastruktury podmínkou.
Najde se jiná cesta?
Ukončení procesu EIA neznamená definitivní opuštění myšlenky na eliminaci úvrati v Rosicích. „V současné době se v rámci zpracování studie provádí analýza všech dosud prověřovaných řešení, která má za úkol stanovit podmínky, a to jak ekonomické, tak i provozní a územní, za kterých by bylo možno bezúvraťové spojení Pardubic a Chrudimi realizovat,“ uvedla Friebová.
Výsledky analýzy SŽ projedná se zástupci Pardubického kraje a dotčených obcí, podle výsledku jednání padne konečné rozhodnutí. Nová spojka by zrychlila železniční dopravu mezi oběma městy vzdálenými od sebe asi deset kilometrů. Díky kratší trase a přímému napojení na pardubické nádraží by se cesta podle dřívějších odhadů zkrátila zhruba o 10 až 15 minut, nyní trvá obvykle 20 až 30 minut.
Související
-
Ostřešanská spojka: 580 pokácených stromů, Ostřešany bez protihlukové stěny
Desetimetrový násep, mosty přes silnice a cyklostezky a stovky pokácených stromů. Krajský úřad zveřejnil dokumentaci k Ostřešanské spojce. Je to další krok při posu...
-
Ostřešanská spojka míří do ztracena. Přípravu zablokovaly...
Zastavit a zase od začátku. Stavba Ostřešanské spojky bude mít zpoždění. Ale je docela možné, že nakonec vůbec nezačne. Nová trať mezi Pardubicemi a Chrudimí narazi...
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Praha má mít do roku 2050 o 400 000 obyvatel více. ‚V okolí nestačí infrastruktura,‘ říká sociolog
-
Policie v Praze pátrá po ozbrojeném muži, může být nebezpečný
-
ŽIVĚ: Fotbalisté Sparty prohrávají v Lize mistrů s Interem Milán 0:1, Radiožurnál Sport vysílá přímý přenos
-
Britové dva dny sledovali ruskou špionážní loď ve svých vodách. Bojí se o podmořskou infrastrukturu