Ostřešanská spojka nebude. Vlaky z Pardubic na jih budou dál couvat do Rosic

13. červenec 2020 06:12

Ministerstvo životního prostředí ukončilo posuzování záměru Správy železnic (SŽ) vybudovat novou trať z Chrudimi do Pardubic kolem Ostřešan, takzvanou Ostřešanskou spojku.

SŽ tento projekt předložila k procesu EIA v roce 2017, za tři roky ale nedoplnila dokumenty požadované ministerstvem. Proti vedení tratě po vysokém náspu se však zvedl odpor Ostřešan i Chrudimi. „EIA k Ostřešanské spojce byla ukončena z důvodu neprůchodnosti původně navrženého řešení územím,“ uvedla na dotaz ČTK mluvčí SŽ Nela Friebová.

Hluková pásma ve výšce 4 m nad terénem v lokalitě Mikulovice a Ostřešany

Záměr ve třech variantách představoval výstavbu nové železniční trati propojující nynější trať 238 z Chrudimi do Pardubic s tratí 010 prvního železničního koridoru.

Dosud vlaky při cestě z Chrudimi do Pardubic musí zajíždět do Rosic a couvat zpět na pardubické nádraží, obdobně v opačném směru, což cestování prodlužovalo.

Nová trať by úvrať odstranila a vlaky by jezdily přímo. Při zpracování aktualizace studie proveditelnosti se kromě Ostřešanské spojky prověřovaly i další alternativy spojek, například Medlešická či Jesenčanská. U obou se ale podle Friebové neprokázala ekonomická efektivita, která je pro financování projektu z peněz Státního fondu dopravní infrastruktury podmínkou.

Najde se jiná cesta?

Ukončení procesu EIA neznamená definitivní opuštění myšlenky na eliminaci úvrati v Rosicích. „V současné době se v rámci zpracování studie provádí analýza všech dosud prověřovaných řešení, která má za úkol stanovit podmínky, a to jak ekonomické, tak i provozní a územní, za kterých by bylo možno bezúvraťové spojení Pardubic a Chrudimi realizovat,“ uvedla Friebová.

Výsledky analýzy SŽ projedná se zástupci Pardubického kraje a dotčených obcí, podle výsledku jednání padne konečné rozhodnutí. Nová spojka by zrychlila železniční dopravu mezi oběma městy vzdálenými od sebe asi deset kilometrů. Díky kratší trase a přímému napojení na pardubické nádraží by se cesta podle dřívějších odhadů zkrátila zhruba o 10 až 15 minut, nyní trvá obvykle 20 až 30 minut.

autor: pta | zdroj: ČTK
Spustit audio

Související