Ostřešanská spojka míří do ztracena. Přípravu zablokovaly protesty přilehlých obcí

5. červen 2017

Zastavit a zase od začátku. Stavba Ostřešanské spojky bude mít zpoždění. Ale je docela možné, že nakonec vůbec nezačne. Nová trať mezi Pardubicemi a Chrudimí narazila na odpor obcí, kterým vadí, že kolem nich povede místy až desetimetrový val. Protesty jsou tak silné, že železničáři pomalu řadí zpátečku. Ve hře je i přesměrování trasy.

Příprava Ostřešanské spojky sice ještě papírově pokračuje a krajští úředníci sbírají podklady k posudku vlivu stavby na životní prostředí, prakticky ale tahle varianta skomírá.

Odpor je velmi silný, přiznává náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Mojmír Nejezchleb: „Je potřeba vrátit sem znovu k pověření jinou variantu, která se jmenuje Jesenčanská spojka, jestli je technicky řešitelná. Patrně v některých úsecích by to bylo velmi těžko projednatelné, a tak zkoušíme něco, co nebylo přijímáno s takovým odporem.“

Čtěte také

Železničáři tak znovu křísí už dříve zamítnutou variantu, která vede kolem pardubického letiště a tam se napojuje na současnou trasu.

Kudy nakonec koleje povedou, se tak podle krajského radního pro dopravu Michala Kortyše z ODS zatím říct nedá: „S odstupem času se to technicky prověří a dají na stůl pro a proti, pak se vybere, která varianta bude.“

Geologický průzkum na trase ostřešanské spojky

Jesenčanská spojka ale bude potřebovat změnu územního plánu. To znamená zpoždění asi dva roky. Místopředseda hospodářského výboru poslanecké sněmovny Martin Kolovratník z hnutí ANO přesto podporuje právě tuhle verzi. „Předpokládaný odpor obcí by znamenal tak velké zpoždění, že to může znamenat více než dva roky, možná tři čtyři nebo pět let, než by se vše projednalo. V tomto smyslu to uvažované zpoždění u územního plánu je stejné, nebo může být i menší,“ dodal Kolovratník.

Čtěte také

Stavba nové trati měla podle původního plánu začít v roce 2020 a investor počítal s tím, že na ni získá evropské peníze. To už je ale spíš jen teorie, říká Mojmír Nejezchleb: „S těmi termíny teď se dostáváme trochu do skluzu. My jenom velmi těžko budeme stíhat Operační program Doprava 2, zejména pokud by to vedlo k té změně územního plánu.“

Bez dotace ale bude stavba složitější a může to znamenat další odklad.

autor: kop
Spustit audio