Ostřešanská spojka: 580 pokácených stromů, Ostřešany bez protihlukové stěny
Desetimetrový násep, mosty přes silnice a cyklostezky a stovky pokácených stromů. Krajský úřad zveřejnil dokumentaci k Ostřešanské spojce. Je to další krok při posuzování vlivu stavby nové železniční trati na životní prostředí.
Umožnila by cestování mezi Pardubicemi a Chrudimí bez zajížďky do Rosic. Odpůrci ale upozorňují na to, že zásah do krajiny by byl tak citelný, že okolí obou měst nenávratně změní.
Hlavní výhoda Ostřešanské spojky je zřejmá: mezi Pardubicemi a Chrudimí by odpadla zajížďka do Rosic a tím se o několik minut zkrátí čas strávený ve vlaku. Další plus je nová zastávka Pardubice centrum, odkud by to měli lidé opravdu blíž do centra než z nádraží.
Ostřešanská spojka u Chrudimi. Pohled směrem na Chrudim ze silnice I/37 - současný stav a trať křížící silnici ve variantě „násep“
Na další výhodu upozorňuje Pardubický kraj. Jde o napojení velké průmyslové zóny v Černé za Bory na železnici. To je klíčové pro zásobování podniků, odvoz zboží, ale usnadnilo by to také cestu zaměstnancům do práce. Vlaky ze směru od Havlíčkova Brodu by pak tak zastavovaly kousek od továrny.
V Ostřešanech se bojí hluku
Mezi odpůrce patří třeba právě obec Ostřešany, trať by tam měla vést asi sto metrů od domů, navíc po vysokém šestimetrovém náspu. Podle hlukových studií ale limity překročené nebudou a nejsou proto potřeba protihlukové stěny.
Ostřešanský starosta Josef Vodrážka tomu nevěří a bude na opatřeních trvat. Radnice v Chrudimi se zase nechce smířit s tím, že kolem města povedou vysoké valy a navíc prý nebude snadné dostat koleje přes důležité silnice, které už jsou postavené, i ty, které se mají stavět.
Hluková studie. Hluková pásma ve výšce 4 m nad terénem v lokalitě Mikulovice a Ostřešany
Nová trasa také bude znamenat konec zastávek v Medlešicích a Starých Jesenčanech, pokácení 580 stromů. Výhrady mají i myslivci, kteří žádají vybudování přechodů pro zvěř.
Čas pro připomínky
Následující tři týdny bude krajský úřad sbírat připomínky, které pak vyhodnotí. Ty nejdůležitější pak musí projektanti zapracovat do stavebních plánů. Podle investora (Správy železniční dopravní cesty) se může příprava právě kvůli velkému množství výhrad zdržet. Přesto ale pořád platí to, že by stavba měla začít v roce 2020.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Milionové odměny pro vedení jsou v mezích, říká Králíčková. Výsměch, reaguje akademik Farkaš
-
Česko se debat aktivně účastní. Pozvaní jsme nebyli, ale díky partnerům jsme byli slyšet, tvrdí Marian
-
Z dětského domova už zpět do rodiny nechci, říká 17letá Anna, která se podívala s divadlem i do USA
-
ONLINE: Marco Rubio a Sergej Lavrov jednali v Rijádu. Ukrajina se rozhovorů neúčastnila