Ostrůvky jsou horší než samotní řidiči, varuje pardubický záchranář

5. listopad 2024 06:10

Ostrůvky na silnicích, cyklisté na přechodech, chodci se sluchátky a řidiči v autech s hlasitou hudbou. To je krátký výčet problémů, kterým musí čelit řidiči sanitek nejen v Pardubicích. A přitom můžou mířit tam, kde o záchraně lidského života rozhodují sekundy.

„Přišel nám do aplikace výjezd, kde vidíme, k čemu jedeme, kam jedeme i jméno a ročník narození pacienta. Můžeme si to dát rovnou do mapy podívat, kam jedeme,“ ukazuje pardubický záchranář Martin Kubát systém, který ho spolu s řidičem právě přivolal do sanitky.

Nepřekonatelné ostrůvky

Jedou společně pomoci starší ženě, která na linku 155 zavolala kvůli úrazu. Než za ní přes Pardubice dorazí, tuší, že budou čelit řadě potíží. Jak doplňuje řidič sanitky Aleš Malý, některé souvisí se samotným povrchem silnice.

„Můžeme říct, že ostrůvky nám dělají mnohem větší problémy než samotní řidiči. Ostrůvky mají velmi vysoké hrany, to auto se může převrátit, protože sanitka má přeci jen 3,5 tuny, je vysoká, dojde k jejímu totálnímu zničení. Nehledě na to, že vozíme pacienty, může jim tím převozem vzniknout újma na zdraví,“ říká Malý.

Posádka sanitky spěchá za pacientem

Podle něj se naprostá většina aut snaží houkající sanitce umožnit průjezd, problémem bývají ale nesoustředění řidiči. „Člověk může zareagovat leknutím jenom v případě, že nesleduje provoz okolo sebe. Pokud si nás všimne na poslední chvíli, zazmatkuje, většinou prudce šlápne na brzdu, roztočí volant doleva nebo doprava, začne kličkovat.“

Sluchátka, kola na přechodech

Podobně je to při odbočování. „Když stojí auto v odbočovacím pruhu, už má vyhozený blinkr doleva, my ho předjíždíme, tak automaticky by měl udělat to, že ten blinkr vypustí, dá blinkr doprava, sjede na pravou stranu vozovky, bohužel se to neděje.“

Čtěte také

Průjezd městem za pacientem ztěžují záchranářům taky někteří chodci. „Stává se dokonce to, že ten chodec stojí na okraji vozovky, on nás vidí, ale na poslední chvíli se rozhodne, že to prostě ještě stihne. Oni ale nepočítají s tím, že to vozidlo nejede 50, to vozidlo může jet násobně rychleji. Míváme urgentní stavy, ke kterým musíme opravdu dojet velmi rychle, kde opravdu rozhodují vteřiny, a takovéto jednání je velmi nebezpečné,“ krčí rameny Malý.

V Pardubicích se záchranáři také často setkávají s neukázněnými cyklisty. „Tím, že jezdí cyklisté neukázněně na přechodech, nekoukají nalevo nebo napravo, potom v kombinaci se sluchátky v uších je to velký problém,“ dodává řidič sanitky.

Nezmatkovat, použít blinkr

Další příčinou problému a někdy i střetů se sanitkou jsou podle Malého řidiči, kteří mají v autě nahlas puštěnou hudbu. „Většinou, pokud řidič poslouchá hlasitou hudbu, tak šance, že nás uslyší, se rapidně snižuje. Mělo by to být asi všechno s rozumem. Přeci jenom mám zodpovědnost i za ostatní účastníky silničního provozu, zvláště chodce, kteří jsou nejzranitelnější. Myslím si, že by ta ohleduplnost měla být a silnici všeobecně.“

Základním pravidlem, jak by se měl řidič zachovat, když se setká s houkající sanitkou, je použít blinkr a uhnout ke straně. Vhodné je taky dát znamení, že sanitku registruje. Například blikáním výstražných světel.

Spustit audio

Související