Pardubice jsou druhé nejlepší krajské město pro cyklisty, zlato bral Hradec

15. leden 2025 10:45

Pardubice obsadily 2. místo mezi krajskými městy v žebříčku CykloRank Česko 2024, který hodnotí, jak dobře se ve městech na kole jezdí. Podle tohoto hodnocení bral mezi krajskými městy první místo sousední Hradec Králové. V žebříčku všech měst jsou potom Pardubice na 9. místě, přitom o rok dříve byly třetí.

„Po Pardubicích jezdím na kole i v zimě, pohybuji se nejraději po cyklostezkách nebo cyklopruzích, ale třeba ulice 17. listopadu je, dá se říci, pro cyklisty nebezpečná,“ komentuje jízdu na kole po Pardubicích Radovan Soušek.

Město zatím neplánuje další změny, které by pomohly cyklistům na ulici 17. listopadu, přestože dlouhodobě patří v Česku mezi obce, které jsou k cyklistům přívětivé.

CykloRank Česko 2024 (top 10, všechna města)

  1. Uničov
  2. Karviná
  3. Břeclav
  4. Veselí nad Moravou
  5. Hradec Králové
  6. Nymburk
  7. Poděbrady
  8. Mladá Boleslav
  9. Pardubice
  10. Jirkov

Potvrdil to náměstek primátora Jan Hrabal (ANO): „V roce 2024 byl zpracován žebříček CykloRanku a naše město se umístilo 2. v celostátním hodnocení mezi krajskými městy. První skončil Hradec Králové. Já to beru i jako motivaci, že bychom měli na cykloprojektech zapracovat tak, abychom Hradec Králové třeba i předběhli.“ Nejvíc bodů města získávají za bezpečnost cyklistů, zejména oddělené cyklostezky.

Podle náměstka Hrabala teď další ve městě přibydou: „Spolupracujeme intenzivně s Ředitelstvím silnic a dálnic a investorem nové multifunkční arény, aby byla vybudována nová cyklostezka podél severovýchodního obchvatu. Ta cyklostezka by měla měřit zhruba 4 kilometry s tím, že máme stavební povolení.

Pardubice také pracují na projektu cyklostezky podél jihovýchodního obchvatu. Město chce podle Hrabala připravit projekt tak, aby bylo možné soutěž vypsat na budování jihovýchodního obchvatu a cyklostezky současně.

Víc cykloobousměrek

Novinkou budou i změny ve značení. „Připravujeme i drobná cykloopatření, kde do vybraných jednosměrek připravujeme i cykloobousměrky tak, abychom zlepšili pohyb cyklistů. Třeba na Závodu míru nově v souvislosti s dopravním značením vznikly nové smíšené stezky pro chodce, kam zároveň mohou vjet cyklisté. V těchto projektech v úzké spolupráci s městskými obvody chceme pokračovat,“ dodal Hrabal.

Cyklista na ulici 17. listopadu v Pardubicích

Město také začíná znovu jednat o výkupu pozemků, který brzdil dokončení cyklostezky mezi Mikulovicemi a pardubickými Dražkovicemi. Pokračovat má i další část trasy, která propojí Pardubice a Hradec Králové, jak potvrzuje náměstek primátora René Živný (Společně pro Pardubice).

„Je nachystaný stavebně na sezónu 2025 úsek z Opatovic nad Labem do Vysoké nad Labem, zbývat bude poslední úsek z Opatovic do Dřítče. Pak už bychom se měli projet na kole z Pardubic až do Hradce Králové.“

Další cyklostezka by měla vzniknout nedaleko univerzity a propojit ulici Ke Koupališti se severovýchodním obchvatem. V plánu je i pokračování cyklostezky ze Svítkova do Rosic nad Labem i cyklotrasa, která povede do tzv. myší díry ve Svítkově.

Spustit audio

Související