Pardubice představily čtvrť Nová Cihelna, ta slibuje obří hokejovou halu i byty pro 5 tisíc lidí

8. leden 2025 12:12

Vedení Pardubic představilo veřejnosti návrh územní studie Nová Cihelna. Jde o území, jehož dominantou bude i multifunkční sportovní hala, kterou chce postavit miliardář Petr Dědek. V lokalitě má dále vzniknout soukromé zdravotnické rehabilitační centrum, ale také byty asi pro 5 tisíc lidí.

Pardubický magistrát představil lidem návrh studie, která vlastně určuje, kde mají být ulice, parky a jaké typy domů. Stanovuje také parametry uceleného charakteru čtvrti. Podle to návrhu by mohly mít domy až šest pater, na okrajích pět. Určuje například i stromořadí a jejich počet. A těmito všemi parametry by se budoucí investoři měli řídit.

Týká se to tedy nejenom Petra Dědka a jeho multifunkční haly za přibližně 11 miliard, ale také investorů, kteří v lokalitě budou stavět byty, nebo už to zmíněné zdravotnické zařízení s 230 lůžky, které by mělo být zaměřené na rehabilitaci a ozdravné pobyty.

Místním nestačila posluchárna

Prezentace studie se konala v úterý večer v posluchárně pardubické univerzity a přišlo tam přes 200 lidí, kapacita tedy nestačila a někteří zájemci proto museli stát na chodbě. Zájem o toto téma mají nejen místní lidé, důkazem jsou i některé velmi emotivní reakce.

Jeden z přítomných občanů označil stavbu multifunkční haly v rezidenční zóně za totální nesmysl. Arény podle něj bývají daleko od bytové zástavby. Nejvíc se ale obavy občanů týkaly dopravní obslužnosti především při velkých akcích. Aréna by totiž měla mít kapacitu skoro 23 tisíc diváků.

„Pokud jde o dopravu v pohybu individuální, tak tam problém nevnímám. Pokud jde o dopravu v klidu individuální, tam je kapacita pro půlku kapacity té arény. Poukazujeme na to, že pokud tam nemáme vlak nebo metro, tak napojení autobusy je velmi limitní. Na to bude muset investor arény ještě odpovědět,“ hodnotí autor územní studie architekt Marek Wajsar.

Rizikové konce velkých akcí

Aréna by měla mít parkovací dům a další stání, celkem asi 3 tisíce míst. Architekt Wajsar počítá s tím, že se autem dostane do haly na akci přibližně 10 tisíc návštěvníků, to je asi polovina kapacity arény. Severně od arény je pak zastávka MHD, takže pokud by byly k dispozici autobusy, lze tam přivézt 3 tisíce lidí za hodinu.

Nová hokejová aréna má být součástí celé nové čtvrti

Vyprázdnění arény by trvalo dlouho, architekti proto ve studii dávají doporučení investorům, že musí zajistit ještě další autobusovou kapacitu a zajistit smluvního dopravce. Jinak kolem haly by měla být veřejná prostranství včetně 18 hektarů velkého prstence zeleně, který by vlastně odklonil tuto velkou stavbu od okolní bytové zástavby.

Napojení na obchvat

V nové lokalitě by mohlo bydlet až 5 tisíc lidí a další obavou místních bylo, jak bude vyřešeno dopravní napojení a parkování. Nová Cihelna bude mít tři dopravní místa pro napojení, jedno bude ze severovýchodního obchvatu, který se dokončuje, další z Hradecké ulice a v budoucnu také ze silnice z jihu. Na běžný dopravní provoz se to podle architekta nejeví jako kritické.

Severní části čtvrti Nová Cihelna dominuje hokejová aréna

Nejsložitější scénář je podle něj a taky podle místních večerní špička a konec nějaké akce v hale. Na severovýchodním obchvatu by ale mělo být podle studie zdržení v řádech jednotek minut. Co se týče samotného parkování v obytné čtvrti, tam studie počítá s povinnými parkovacími místy.

„Pokud jde o rezidenční bloky, tam je vždycky předepsáno, že na každý byt musí připadat jedno parkovací místo. Takže ti investoři jednotlivých bytových domů musí splnit to, že si odparkují své lidi ve svých domech na svých pozemcích, aby v ulicích už to bylo pouze pro návštěvníky.“

Územní studie zvažuje i výstavbu mateřské školy, aby přímo v lokalitě obyvatelé měli jednu ze základních služeb.

Spustit audio

Související