O české sladkovodní ryby je zájem, závisí ale na sezóně i počasí
Mají lidé zájem o sladkovodní čerstvé ryby z rybářství v regionu? Zvýšit by ho měla aktuální kampaň Ryba na talíř, kterou pořádá Ministerstvo zemědělství. Reportérka Barbora Soukupová zjišťovala, jak jsou na tom teď s prodejem rybářství v Pardubickém kraji.
Lidé sladkovodní ryby kupují, ale zároveň alespoň v Pardubickém kraji jsou některé změny oproti minulosti a určité aktuální trendy. V prvních měsících roku po vánočních svátcích je v prodeji útlum, následuje pak období jarních výlovů, které ještě stále trvá a zákazníky láká možnost, koupit si víc druhů ryb. To samé platí i na podzim.
A koncem jara a v létě s teplým počasím je pak odbyt závislý na tom, jestli má být o víkendu hezky – pak lidé kupují hodně ryb na grilování a když má třeba pršet, zase jich koupí míň.
Grilování bez fantazie
Podle Jiřího Kokory, který má farmu s rybářstvím na Lanškrounsku, lidem chybí víc fantazie, jak rybu zpracovat v kuchyni a nejen při grilování. Ředitel rybářství Litomyšl Michal Brychta si zase myslí, že je škoda, aby lidé na grilování kupovali jenom pstruhy, což je nejčastější, a doporučuje třeba i kapra nebo amura.
Celkový objem prodeje zůstává už několik let podobný u většiny rybářů. Mění se ale skladba zákazníků. Jednatel Rybničního hospodářství v Lázních Bohdaneč Adolf Vondrka v posledních letech zaznamenal velký nárůst ukrajinských zákazníků, prý tvoří až třetinu lidí, co k nim chodí.
Ryby kupují Ukrajinci i Vietnamci
Vykrývají tak tržní mezeru po starší generaci Čechů, která odchází a ta co po ní nastupuje, už nemá takový vztah k rybám. Do Bohdanče ale prý začínají jezdit i mladší lidé, kteří uznávají například alternativní a přírodní životní styl, zajímají se o zdravou výživu.
Čtěte také
Zájem cizinců o české ryby potvrdili i v Litomyšli, tam už několik let, a to nejen od začátku války na Ukrajině, tvoří významnou část zákazníků Ukrajinci ale také Vietnamci. Obě tyto skupiny si pak ryb kupují větší množství a často prý vaří pro velkou rodinu.
Podle Michala Brychty se naopak u Čechů vztah k rybě vytrácí a to také proto, že mladí lidé už neumí ryby zpracovat. Jiří Kokora z Lanškrounska zase zaznamenal pokles prodeje od covidu a podle něj si zákazníci zvykli nakupovat v supermarketech a mají rádi slevy. Když po Vánocích prodával zbytky ryb za zlevněnou cenu, objevily se prý u jeho farmy dlouhé fronty.
Obnovit tradici a zvýšit zájem zákazníků o české ryby by mohla už zmíněná kampaň Ryba na talíř. Jejím hlavním cílem je zvýšit povědomí veřejnosti o přínosech konzumace domácích sladkovodních ryb a důležitosti sladkovodní akvakultury. A to hlavně šířením informací ve všech typech médií.
Mohlo by vás zajímat
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
ŽIVĚ: Olomouc vede ve finále poháru nad pražskou Spartou 3:1. Radiožurnál Sport vysílá přímý přenos
-
‚Češi a Slováci si nejsou podobní‘. Většina Čechů by v případě útoku bránila vlast, ukazuje průzkum
-
PR akce o ‚urovnání neurovnatelného‘. Co čekat od jednání mezi Ruskem a Ukrajinou v Turecku?
-
Letadlo v Praze škrtlo při přistávání ocasem o ranvej. Pilot nás vyzval, ať se modlíme, popsala cestující