Parní lokomotivy neumí moderní zabezpečení. Dostanou jízdy historickými vlaky šanci?
Bezpečnější trať na jedné straně, definitivně odstavené parní lokomotivy na té druhé. Pardubickému kraji hrozí, že přijde o pravidelné jízdy historickými vlaky. Správa železnic totiž počítá se zavedením moderního zabezpečovacího systému, se kterým si ale sto let staré stroje nerozumí.
Správa železnic postupně přechází na jednotný evropský zabezpečovací systém ETCS. Ten dokáže sám zastavit vlak, pokud není trať volná a hrozí nehoda, nebo třeba i v případě, že udělá strojvedoucí chybu nebo ho postihnou zdravotní problémy.
Existují dvě úrovně - v první je trať vybavená čidly, která jsou propojená s návěstidly a zároveň vysílají signál do zařízení v lokomotivě. Druhá navíc prostřednictvím rádiového signálu neustále komunikuje s vlaky, sleduje provoz na trati, reguluje rychlost.
Koridor s novým zabezpečením
Od ledna začne výhradní provoz ETCS na trati Česká Třebová - Přerov, Česká Třebová - Břeclav a také na koridoru z Prahy přes Pardubice do České Třebové. Výhradní znamená, že vlaky bez napojení na ETCS na koleje nesmí.
Pardubický kraj přitom už od roku 2015 organizuje letní jízdy parními vlaky, ty ale pochopitelně palubní jednotku pro ETCS nemají. Jízdy jsou velmi oblíbené, a proto se také postupně prodlužovaly. K základnímu okruhu Dolní-Lipka, Ústí nad Orlicí tak přibyly trasy z Dolní Lipky přes Českou a Moravskou Třebovou do Svitav, ale i výjezdy za hranici kraje - přes Choceň a Pardubice do Hradce Králové. Vloni tak parní stroje jezdily po koridoru, kde bude spuštěný systém ETCS, a kam tedy podle nových pravidel nesmí.
Řešení za lokomotivou nebo na papíře
Jsou dvě možnosti, jak situaci vyřešit. První je dostat mobilní jednotku ETCS do parního vlaku. Speciálně upravený vůz hytlák hned za lokomotivou by dokázal se systémem komunikovat. Jenže vytvoření takového technického řešení zabere hodně času.
Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (3PK) už proto jednal s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS) o jiném řešení, a to papírovém. Měla by to být směrnice, nebo výjimka z předpisů, která by provoz parních vlaků bez systému ETCS umožnila. Konkrétní podobu ale zatím ještě nemá.
Související
-
Mekka naší dráhy hostí Národní den železnice. Parní lokomotivy se loučí s koridorem
Původní termín se v České Třebové potkal s povodněmi. Den železnice je tak v plánu až na sobotu 19. a neděli 20. října.
-
Lokomotivy testují nový most přes Labe v Pardubicích, provoz začne 19. prosince
Stavbaři dnes v Pardubicích provádějí zátěžové zkoušky nového železničního mostu přes Labe. Posílají na něj lokomotivy a měří průhybnost mostní konstrukce.
-
Vydejte se do století páry. V Žamberku na to mají speciální nádraží
V areálu bývalé Vonwillerovy továrny vás sveze parní lokomotiva. Nadšenci z Muzea starých strojů a technologií železnici opět vylepšili. Povede jednou až do Žamberku?
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Mlátil mě. Přála jsem si, aby ta rána byla poslední.‘ Obžalovaná z vraždy léčitele v soudní síni zkolabovala
-
Ukrajina vyjádřila vůli k příměří. Od Ruska vstřícný signál nepřišel, podotýká Stromšíková z ministerstva
-
Armáda chce nabízet byty vojákům v posádkách, kde je největší podstav. Jedná se Žatcem nebo Jinci
-
ONLINE: Na Rusko mířilo 337 dronů, 91 na Moskvu. Jde nejspíš o největší útok na metropoli od začátku války