Vydejte se do století páry. V Žamberku na to mají speciální nádraží

7. září 2019

V areálu bývalé Vonwillerovy továrny se můžete projet speciálním vlakem. Nadšenci z Muzea starých strojů a technologií železnici opět vylepšili. Povede jednou až do Žamberku?

Muzeum starých strojů a technologií v Žamberku je největší svého druhu v Česku. Má vlastní úzkokolejku i parní lokomotivy. Trať o délce 500 metrů a rozchodu 600 mm kopíruje původní vnitrozávodní kolejovou dráhu, která někdejší textilce kdysi sloužila k dovážení uhlí do kotelny. Žádná lokomotiva ale po drážce původně nejezdila, naplněné vozíky museli lidé posunovat ručně.

Funkční replika i originály

„Mladějovské úzkokolejné dráze, která má 11 kilometrů, konkurovat nemůžeme. Ale ani takové ambice nemáme,“ vysvětluje s úsměvem zakladatel Muzea starých strojů a technologií Michal Bednář. „Jsme muzeum, a tak nám jde hlavně o to, abychom návštěvníkům prezentovali hlavně parní stroje v celé jejich šíři. A co se týče počtu funkčních parních stojů, tak to jsme na tom určitě nejlépe v Česku, možná i ve střední Evropě.“

Nejčastěji vláček, tažený parní lokomotivou, vozí návštěvníky před samotným areálem muzea, na kratší trati. „Fungují nám trvale dva úseky úzkokolejky. Propojujeme je vždy na Den otevřených dveří. Tak nám vznikne smyčka, takže návštěvníci pak mohou projíždět vlastními útrobami továrny,“ dodává Bednář.

Drážka vzniká poslední tři roky a její trať se stále prodlužuje. „Na jaře letošního roku jsme otevřeli nádraží s lavičkami a na podzim budeme mít dokončenou výtopnu, lokomotivní depo s točnou. Musíme ale ještě majetkoprávně dořešit křížení se silnicí, která je městskou komunikací. V budoucnu by ale trať mohla vést až do města.“

V květnu 2019 vzniklo před Vonwillerovou továrnou malé nádraží

Technickou raritou na trati se stala replika lokomotivy Orenstein & Koppel. Vznikla v roce 2014, za použití původních technologických postupů i původních materiálů. „Všechny mosazné ventily, kohouty byly vyrobené nově, ale podle původní dokumentace. Naše lokomotiva je plně funkční. Byl to vlastně pokus, jestli je v dnešní době vůbec možné vyrobit parní lokomotivu. Ukázalo se, že ano. Pravdou ale je, že cena té repliky je vysoká. Stále se ještě vyplatí koupit si historický originál a ten repasovat.“

Nejstarší lokomotiva je ze začátku 20. století

Nejnovějším přírůstkem do sbírky starých parních strojů je historická parní lokomotiva z dílny Kraus München z roku 1904. „To už je poměrně vzácnost, něco takového sehnat. Tomu ale odpovídá i stav. Je to lokomotiva, která dojezdila v 60. letech 20. století, takže byla velmi dlouho mimo provoz,“ upřesňuje zakladatel muzea.

„Bude nás to stát hodně práce, určitě rok, ale kromě toho máme celou řadu projektů, na kterých pracujeme, takže kdy poprvé vyrazí lokomotiva na trať, to si netroufám odhadnout. My se na to ale moc těšíme, protože to bude naše nejstarší lokomotiva ve sbírce. Je stavěná na naši drážku, takže věřím, že v budoucnu ji návštěvníci muzea uvidí v provozu a svezou se s ní,“ věří Michal Bednář.  

Muzeum parních strojů

Největší soukromou sbírku parních strojů u nás a unikátní technické muzeum buduje parta nadšenců už třináct let. Nezisková organizace Muzeum starých strojů a technologií v roce 2010 koupila areál bývalé textilní továrny v Žamberku a postupně otevírá jednotlivé expozice.

Velkými úpravami v roce 2019 prošla točna i depo ve dvoře muzea

V muzeu můžete sledovat technologický vývoj od počátku průmyslové revoluce až do dnešních dnů. Většina exponátů je plně funkčních a jejich škála je opravdu velmi pestrá. Ve výstavních prostorách a restaurátorských dílnách uvidíte monumentální lokomotivy, parní lodě, starou zemědělskou techniku, stabilní stroje, generátory, ale na své si přijdou i milovníci automobilových veteránů a motocyklů. Speciální expozice totiž mapuje i vývoj motorizmu od počátku svého vzniku do dnešních let.

Textilní továrnu založil ji podnikatel Mikuláš Vonwiller, stavebně byla dokončená v roce 1834. Vlněné látky se v ní vyráběly až do roku 2007. Z architektonického hlediska jde o jeden z nejzajímavějších výrobních komplexů Orlickoústecka. Prošel sice řadou rekonstrukcí a přestaveb, vedení muzea se ale snaží vrátit továrně co nejpůvodnější vzhled.

Spustit audio

Související