Mekka naší dráhy hostí Národní den železnice. Parní lokomotivy se loučí s koridorem
Původní termín se v České Třebové potkal s povodněmi. Den železnice je tak v plánu až na sobotu 19. a neděli 20. října.
„Nepřipadalo nám úplně vhodné, abychom slavili v době, kdy lidé včetně našich zaměstnanců řešili jiné věci. Zakoupené vstupenky zůstaly v platnosti. Není potřeba je vůbec vyměňovat. Návštěvníci si ale museli pořídit nové jízdenky na parní vlaky, protože nepojedou všechny podle stejných jízdních řádů. Systémy jsou automatické, digitální. Všechno se odehrálo bez větších potíží. Pokud se někomu termín nehodí, může lístky vrátit. Postup podrobně popisujeme na webu,“ uvedl náměstek generálního ředitele Českých drah Jiří Ješeta.
Místo železnici zaslíbené
Na podobné akce obvykle míří tisíce zájemců. „Česká Třebová je navíc takovou železniční mekkou, určitou centrálou, velkým přestupním uzlem v centru republiky. Parní lokomotivy tam vlastně pojedou naposledy. Od příštího roku se má na hlavním koridoru zavést nový zabezpečovací systém ETCS. Jízda těchto souprav po této trati už nebude možná.“
Oproti původním plánům organizátoři rozšířili nedělní program, kde je nově od 14 hodin koncert Pavla Callty. „Výtěžek ze vstupného z neděle věnujeme na pomoc po povodních,“ doplnil Ješeta.
Tři světy
V takzvaném Světě historie se zájemcům předvedou parní lokomotivy, ze Slovenska dorazí unikátní rychlíková lokomotiva Zelený Anton. „Ve Světě změny budou moderní RegioPantery, RegioFoxy, které teď pořizujeme v desítkách kusů. Úplně nových vozidel letos dáme do provozu 140. Svět zábavy představuje odpočinkovou část areálu, kde se děti vyřádí na nafukovacích atrakcích, projedou se na malé drezíně a podobně. Každý si tam ale najde své.“
Noční show v sobotu od 19 hodin představuje atraktivní přehlídku různých lokomotiv od parních přes motorové až po elektrické. Odehrává se při světelném nasvícení, které barevně ladí k designu strojů. Doprovází to komentář moderátora a živá hudba.
Nejsnáz po kolejích
Na Den železnice je podle Ješety nejpohodlnější přijet vlakem. „Kdo dorazí autem, čeká ho cesta na vyhrazené parkoviště v lokalitě Rybník zhruba 2 kilometry od osobní stanice. Z ní zavádíme kyvadlovou dopravu do depa.“
Den železnice se pořádá více než 15 let. Před rokem 1989 mu předcházel Den železničářů. „Slavíme v širším okruhu fanoušků, cestujících, partnerů, firem navázaných na železnici. Připomínáme výročí ze září 1825, kdy začal fungovat provoz pravidelné parostrojní železnice v Anglii.“
Související
-
Správa železnic si ukousne největší sousto v historii. Za pochodu opraví uzel v České Třebové
Největší ucelená modernizace železničního uzlu v historii organizace. Tak se mluví o akci, která začne za pár měsíců v České Třebové.
-
Vlakem jezdíme díky workoholikovi. Jan Perner nesnášel lenochy
Práce mu byla potěšením. O jeho soukromí nevíme skoro nic. Záhady obestírají taky jeho odchod ze světa. Jisté je, že Jan Perner za pouhých třicet let svého života d...
-
Největší železniční stanicí projede přes 400 vlaků
Ne za týden, ale za 24 hodin! Česká Třebová je největší železniční stanicí nejen v našem kraji, ale svoji plochou i v celém Česku, je dlouhá deset kilometrů. Tento ...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.