Plavební kanál na Labi u Přelouče zatím nebude. Soud zrušil výjimku
Výstavba kontroverzního plavebního kanálu přes Slavíkovy ostrovy u Přelouče je ve slepé uličce. Nejvyšší správní soud dal za pravdu ekologickým sdružením.
Výstavba se odkládá na neurčito a ani po patnácti letech tahanic není jasné, jestli vůbec začne. V cestě stojí vzácní živočichové a boj ekologických sdružení za záchranu lokality Slavíkovy ostrovy, přes kterou má vodní dílo vést.
Aktuální vývoj
Každá stavba, která má zasáhnout v přírodně cenném území, musí dostat výjimku z ochrany chráněných živočichů. Teď se stalo to, že Nejvyšší správní soud tuto výjimku zrušil, a to na základě kasační stížnosti ekologického hnutí Děti země.
To znamená, že stavba tříkilometrového kanálu zatím začít nemůže a že se po mnoha soudních sporech dostává na začátek. Nemá totiž ani územní rozhodnutí a ani onu výjimku k zásahu do území s chráněnými živočichy.
Nejvyššímu správnímu soudu se nelíbilo, jak úřady zdůvodňovaly veřejnou prospěšnost celého projektu a zásahy do chráněných biotopů, dále se nezabývaly jinými variantami jak stavbu provést, aniž by zasáhla Slavíkovy ostrovy, a že ignorovaly studie, které říkaly, že stavbu nelze povolit.
Reakce ekologických spolků
Hlavní aktér na straně ekologů sdružení Děti země rozhodnutí uvítalo. Ocenilo, že přišlo brzy a že soud současně zrušil nejen související rozsudek Městského soudu v Praze, ale i rozhodnutí ministerstva životního prostředí.
Podle zástupce sdružení Miroslava Patrika je to důležitý signál pro všechny občany a spolky, které právními prostředky brání údajně nezákonným zásahům v přírodě.
„My už od roku 2004 v rámci územního řízení upozorňujeme na to, že nebyly posouzeny všechny varianty a zejména ty, které neprocházejí Slavíkovými ostrovy, jako je například tokem řeky Labe,“ doplňuje Patrik.
Na splavnění Labe má ale zájem nejen stát, ale i pardubická radnice a kraj
Náměstek hejtmana pro dopravu Jaromír Dušek tvrdí, že rozhodnutí soudu výstavbu kanálu zbytečně oddálí. Pardubický kraj, jak známo, splavnění Labe z Přelouče do Pardubic podporuje.
„Jsem pořád přesvědčen, že už ani tak nejde o chráněné druhy, protože to byla první záminka, jak pokud možno té stavbě zabránit. Dneska je to spíše v poloze procedurálních dohadů a většinou to shazují na procedurální nedostatky,“ dodává Dušek.
Podle Duška je plavební kanál předpokladem k tomu, aby v Pardubicích vznikl přístav pro nákladní lodě a stal se tak nejenom další komunikační tepnou, ale i dalším krokem k uskutečnění rozsáhlého, ale taky kontroverzního vodního díla kanálu Dunaj - Odra - Labe.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Před zatčením policie lidi brutálně bije a nahání je do stanic metra i kostelů, popisuje protesty Gruzínka
-
Schodek 241 miliard korun a vyšší platy v justici. Sněmovna schválila státní rozpočet na příští rok
-
‚Ofenziva, která překvapila všechny.‘ Co se děje v Sýrii? Proč došlo k eskalaci? A jaký bude další vývoj?
-
Sparta po více než měsíci vyhrála, i díky trefám Birmančeviče a Rrahmaniho porazila Karvinou 4:1