Po desítkách let mají klid. Otevření D35 odklonilo dopravu z Ostřetína
Velkou úlevu cítí obyvatelé Ostřetína na Pardubicku. Můžou přejít silnici i klidně spát. Nový úsek dálnice D35 z obce s ani ne tisícovkou obyvatel odklonil tranzitní dopravu. Ostřetínští na to čekali desítky let.
„Je to super,“ pochvaluje si během našeho natáčení paní Lucie zklidnění dopravy a pokračuje: „Po letech je v obci klid. V noci spíme líp, protože ty kamiony nejezdí. Máme okna k silnici, takže se nám dost ulevilo.“
Starosta Miloš Vlasák (STAN) dělá starostu v Ostřetíne už víc než 16 let. „Jsme hrozně rádi, tady jezdilo denně přes 20 tisíc aut, hlavně kamionová doprava a dneska to spadá na třetinu, takže opravdu si tady teď užíváme klid a pořádek,“ usmívá se starosta.
Bývalá hlavní silnice protíná obec prakticky uprostřed, takže silná doprava život v Ostřetíně podle starosty ovlivňovala výrazně. „Byly doby, kdy nebylo možné přejít silnici a řidiči měli problém i od nemovitostí vyjet, odbočit doleva, doprava. Stala se tady spousta nehod. Když tu byla nějaká nehoda kamionu, tak to bylo třeba celý den zavřené. Těšíme se, že budeme mít v obci konečně klid.“
Tranzitní obec po staletí
Provoz ze silnice I/35 v Ostřetíně samozřejmě úplně nevymizel, ale projíždějících aut výrazně ubylo. „Je to lepší. Dřív jsme tedy třeba čtvrt hodiny stáli, než jsme přešli silnici,“ říká přímo u přechodu obyvatelka Ostřetína paní Pirtová.
Samotná obec je s cestou z Čech na Moravu spjatá historicky. „Byl tady zájezdní hostinec – dnešní motorest. Ten tady stojí opravdu stovky let a sloužil formanům, kteří po tenkrát prašné cestě vozili zboží,“ doplňuje starosta Vlasák. Podle něj je s dopravou nejspíš spojený i název obce: „Ostřetín jako ostrý týn, jakože ostrá stoupání do kopce tady za obcí směrem na Vysoké Mýto.“
Obec teď plánuje pracovat na veřejném osvětlení. Sodíkové lampy chtějí v Ostřetíně na 2 kilometrech silnice I/35 vyměnit za LED světla. „V tom provozu dodavatelské firmy nechtěly na té silnici pracovat, protože by to nešlo bez uzavírky.“ Uzavření silnice by podle starosty znamenalo dlouhé kolony.
S poklesem dopravy by se mohly v obci zvýšit i ceny nemovitostí. Přeci jen je obec nedaleko dvou velkých měst. Obec chce také pokračovat v budování cyklostezek a opravách chodníků. V dohledné budoucnosti by se měla dočkat i rekonstrukce dnes už bývalé hlavní silnice.
Kam zmizela auta?
Zatímco Ostřetínu se po desítkách let ulevilo, na nově otevřený úsek D35 naopak doplatila obec Stradouň na Orlickoústecku. Právě přes ni teď vede hlavní spojnice mezi dálnicí a silnicí I/35 a počet projíždějících vozidel se tam mnohonásobně zvýšil. Je to ale jen dočasné a situace by se měla zlepšit, až bude postaven navazující úsek dálnice.
Související
-
V Pardubickém kraji je v provozu dalších 15 kilometrů dálnice D35
Dálnice D35 je delší o patnáct kilometrů. Nový úsek Časy-Ostrov v Pardubickém kraji začali řidiči využívat včera odpoledne.
-
Posun na D35. Letos má začít stavba kolem Vysokého Mýta
Před dvěma týdny byl do provozu uveden nový úsek D35 Časy - Ostrov. A za poslední týden Ředitelství silnic a dálnic výrazně pokročilo s přípravou dalších tří úseků.
-
V Městci začali sloužit dálniční policisté. Budou hlídat nové úseky D35
Policie otevřela nově vybudovaný objekt Dálničního oddělení Městec. Bude sloužit pro dohled nad dálnicí D35 od křížení s dálnicí D11 po úsek do Ostrova.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Útok nožem na šest lidí v Praze má dohru. Soud poslal muže na šest let do vězení
-
V Česku přibývá dětí, které nemají lékaře. ‚Máme tu časovanou bombu,‘ říká starosta Kraslic
-
Bezpečnostní kabinet Izraele doporučil příměří v Pásmu Gazy schválit. Dále o něm bude jednat vláda
-
Luční, Prádelní nebo Slunečná. V Prušánkách léta neměli oficiální ulice, teď je doplňují do registru