Po Pardubicích by za dva roky mohlo jezdit víc trolejbusů než autobusů
Dopravní podnik sází na bezemisní parciální trolejbusy, které jsou vybavené baterií a mohou několik kilometrů ujet i mimo trolejovou síť. Před pár týdny obdržel 10 takových nových vozidel a stejný počet plánuje objednat. Počet bezemisních vozidel MHD tak v Pardubicích postupně roste a zanedlouho jich bude víc než autobusů.
Všechny nové parciální vozy jsou nízkopodlažní a klimatizované. Interiér je dokonce barevně sladěný k městským barvám. Většina z nich už vyjela do ulic Pardubic.
„Plnohodnotné parciální vozidla mohou v podstatě obsluhovat značnou část území za trakční sítí v obcích okolo Pardubic nebo v lokalitách, kde už trolejová infrastruktura nevede a kde je neúčelné nebo neekonomické ji dál dostavovat,“ říká ředitel pardubického dopravního podniku Tomáš Pelikán.
Deset vozidel teď a deset do roku 2025
Z aktuální dodávky deseti trolejbusů jsou čtyři plnohodnotně parciální, to znamená, že mají na baterii dojezd až 12 kilometrů. Ostatní mají menší baterii a dojedou na ni zhruba tři kilometrů.
Čtěte také
Ale i to má své důležité opodstatnění, přibližuje Pelikán: „Když dojde k nějaké dopravní nehodě, uzavírce nějakého mostu nebo křižovatky, tak ten dojezd na ty baterie je dostatečně dlouhý na to, abychom nemuseli trolejbusy nahrazovat autobusy, složitě řešit jejich výměnu.“
Dopravní podnik plánuje nakoupit dalších deset plnohodnotných parciálních trolejbusů, které by měly být dodané v roce 2025. Nevyřadí za ně ale trolejbusy, ale autobusy a dopravní podnik se tak dostane do situace, kdy bude mít víc trolejbusů než autobusů.
„V tom roce 2025 už ano. Aktuálně je to 70 autobusů a 60 trolejbusů, které máme ve svém vozovém parku, ale s tou dodávkou dalších deseti plnohodnotných parciálních vozidel, kdy budeme vyřazovat autobusy za tato vozidla, tak bude poměr autobusů versus trolejbusů menší,“ dodává Tomáš Pelikán.
Elektrobus versus parciální trolejbus
Proto pardubický dopravní podnik zatím ani neuvažuje o nákupu elektrobusů, které jezdí například v sousedním Hradci Králové. Nejdřív chce totiž vyčerpat možnosti využití parciálních trolejbusů.
„My jsme vyhodnocovali a nějakým způsobem kalkulovali tu přidanou hodnotu parciálního trolejbusu versus elektrobusu. Oproti Hradci, a nemyslím to nějak špatně, máme poměrně rozsáhlou infrastrukturu té trolejové sítě, která slouží pro dobíjení těch baterií v parciálních trolejbusech. Pořád je ještě k dispozici nabíjecí kapacita a celá trakční síť, takže nemusíme stavět někde na konečných dobíjecí stanice, což je investice v řádu 20 milionů. Je to v podstatě v našem provozu zbytečné. To je ten důvod, proč elektrobusy nemáme,“ dodává ředitel Tomáš Pelikán.
Parciální trolejbusy jezdí v Pardubických ulicích od roku 2018 a osvědčily se.
Mohlo by vás zajímat
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Do nemocnice v Táboře přišel muž sám. Dlouho pobýval v Africe, popisuje Fošum z ministerstva
-
Centrista Dan dotáhl v průzkumech ultranacionalistu Simiona. V rumunských volbách rozhodne diaspora
-
Starosty dál povede Rakušan. Na pozicích místopředsedů jediná změna, Lacinu nahradil Dvořák
-
Muž na Bulovce s podezřením na nebezpečnou nemoc je v Česku od 6. května. Do karantény musí 26 lidí