Podnikavá učitelka zůstává se studenty po škole. Radí jim s firmou

Učitelka Jaroslava Knířová
Učitelka Jaroslava Knířová

Ať už konečně zazvoní. Taky jste si to často přáli? Někteří mladí lidé ale ve svém volnu dobrovolně tráví čas školní prací a se svými učiteli.

Na VOŠ a SŠ technické v České Třebové rozjela byznys studentská firma Paletea. Ta vyrábí dřevěné paletky jako podtácek pod hrnek, držák mobilního telefonu při nabíjení anebo jako stojan na něj. Peníze na vklad získala produkcí sypaných čajů. „Různě je míchali, sbírali bylinky na zahrádce, sušili. Protože studentům vadilo, že při nabíjení leží jejich telefony na zemi, chtěli vyrobit nějakou podložku. Vývoj paletky trval poměrně dlouhou dobu,“ říká učitelka Jaroslava Knířová.

Cena pro poradce

Úspěch firmy pociťuje na vlastní kůži i ona sama. Stala se totiž Učitelem podnikání pro rok 2018/2019. Titul jí dává nezisková vzdělávací organizace JA Czech. „Soutěži jsem moc nevěnovala pozornost. Chtěla jsem, aby vyhráli studenti a jeli do Francie. Dozvěděla jsem se to přímo od nich, když za mnou o přestávce přiběhli. Byla jsem trochu v šoku. Velmi emotivní chvíle.“

Podle Knířové jde o jedno z mála ocenění pro učitele. „Ve školství žáci přicházejí a odcházejí. Jediným oceněním je jejich úspěšnost na trhu práce. Toto je něco navíc.“

A kdybyste si mysleli, že snad sama stojí v čele firmy, vyvede vás z omylu. „Ředitelem je student Martin Melichar. Já funguji spíš jako poradce. Studenti pracují, zkoušejí podnikat. Mám z nich velkou radost.“

Rok a konec

Každá studentská firma tohoto typu funguje jenom jeden školní rok, neboli deset měsíců. „Studenti vymyslí produkt, snaží se ho prodat na trhu. Zkouší si marketing a běžné podnikatelské postupy. Musí zvládnout veletrhy, prezentace ve škole, založení e-shopu. Na konci roku přichází hodnocení a test dovedností.“

Povede tedy Jaroslava Knířová někoho dalšího příští rok? „Snad rozsvítím další třídu. Studenti se musí rozhodnout sami, jak budou trávit svůj volný čas v podstatě ve formě kroužku. Sice se setkáváme ve škole, ale o firmě většinou komunikujeme přes sociální sítě a podobně.“

Spustit audio

Související