Před Velkou pardubickou finišují přípravy dráhy. Je pevná, nahrává rychlým časům
Dostihová dráha v Pardubicích je letos dostatečně pevná, koně by tak na Velké pardubické mohli zaběhnout lepší časy, než když je deštivo a plocha rozbahněná. Překážkový závod se běží v neděli a v areálu finišují poslední úpravy.
Připravenou dostihovou dráhu ještě musí schválit komise Jockey Clubu. „Slunečné počasí nám pomohlo při přípravě dostihové dráhy, pro letošní rok to vypadá, že podmínky pro koně budou dobré. Dráha bude určitě malinko pevnější. Lze předpokládat, že časy, které koně budou dosahovat v dostihu, budou rychlejší,“ řekl správce dráhy Václav Žižka.
Čtěte také
Jelikož v posledních týdnech nepršelo, je dráha pevná, ale o to víc se musí zavlažovat trávník, aby byl pěkný. „Za posledních šest týdnů spadlo tak pět milimetrů srážek, kdybychom nezavlažovali, v takové kondici by dráha nebyla,“ řekl správce.
Přípravné práce jsou rozdělené na tři týdny. První týden se pracovníci technických služeb věnovali opravám překážek a natírali je. Minulý týden sekali zelené plochy mimo dostihovou dráhu, tento týden už pracují na dráze. „Tento týden se upravují překážky, odskoky, doskoky, čistíme příkopy, plníme vodou vodní překážky. Úprava živých plotů je v podstatě nejnáročnější, ty musíme dělat v posledním týdnu, neustále dorůstají," řekl Žižka.
Provzdušnit trávník, přeměřit ploty
V areálu teď jezdí také stroj, který pomocí trnů dělá do půdy díry, díky tomu se tam dostane vzduch, živiny a voda. „Trávník má pak hlubší kořeny, víc vydrží. Děláme tak exponované plochy, kde koně nejvíc běhají,“ popsal Vlastislav Šanda ze Služeb města Pardubic. Na závodišti je 30 hektarů zelených ploch, příprava na Velkou pardubickou vyjde město na více než dva miliony korun, dodal Šanda.
Dostihovou dráhu teď čeká ještě posouzení komisaři z Jockey Clubu, musí ji schválit. „Přebírání dráhy je opravdu přísné. Přeměřuje se výška živých plotů, kontrolují se odskokové hrany, doskokové části překážek, zkrátka všechno,“ řekl Žižka, na Velké pardubické koně překonávají 31 překážek.
Už v minulosti se překážky upravovaly, aby byly bezpečnější. Pevné části překážek jsou zakryté molitanem, díky tomu jsou pružnější. Když do ní kůň narazí, neměl by se zranit.
Taxisův příkop dvě sezony vypadá jinak a je podle Žižky bezpečnější. „Nejhlubší místo příkopu jsme posunuli co nejblíž k živému plotu, tím pádem vznikl prostor pro úpravu zadní strany příkopu. Ta je dneska velmi pozvolná, když by kůň doskočil do příkopu, tak doskočí na mírně svažující hranu. Může se stát, že upadne, ale rozhodně by to mělo předejít zranění koně,“ dodal Žižka.
Související
-
Do Taxisova příkopu vjel bagr. Upravená překážka bude bezpečnější
Nejslavnější překážku Velké pardubické - Taxisův příkop - organizátoři upravili. Stále bude jednou z nejtěžších překážek, skok by ale měl být výrazně bezpečnější.
-
Tak nám zabili Velkou pardubickou. Dostihové osobnosti odmítají úpravy skoků
Bývalí vítězové a někteří trenéři protestují v prohlášení nazvaném „Tak nám zabili Velkou pardubickou…“ proti zamýšleným nebo už probíhajícím úpravám slavného dostihu.
-
Upravený Taxis: stejně dlouhý, stejně vysoký, ale bezpečnější
Nechat tak jak je, nebo změnit parametry Taxisova příkopu, nejznámějšího skoku Velké pardubické. Téma, které v posledních týdnech řeší dostihová a širší veřejnost.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Pražská policie zadržela muže, který měl na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy mluvit o střelbě
-
Digitální systémy stavebního řízení jsou mimo provoz. Ministerstvo pro místní rozvoj řeší nápravu
-
OBRAZEM: ‚Je to ohromující.‘ Macron nahlédl do opravené katedrály Notre-Dame
-
Česko by už v březnu mělo obdržet první dvě houfnice Caesar. Objednaných má 62