Upravený Taxis: stejně dlouhý, stejně vysoký, ale bezpečnější

20. květen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy I. kvalifikace na 128. Velkou pardubickou s Českou pojišťovnou

Nechat tak jak je, nebo změnit parametry Taxisova příkopu, nejznámějšího skoku Velké pardubické. Téma, které v posledních týdnech řeší dostihová a širší veřejnost. Dostihový spolek už má jasno.

Dostihový spolek ustanovil expertní skupinu a po jednání s Českou asociací steeplechase, překážkovou komisí Jockey Clubu a dalšími rozhodl změnit parametry skoku. „Hlavním důvodem byla skutečnost, že otázka Taxisova příkopu nebyla řešena skoro 30 let. Poslední velké úpravy proběhly v roce 1994. Od té doby se spousta věcí změnila. Od stylu ježdění dostihů, rychlosti, změnila se i divácká obec. To jsou všechno aspekty, které jsme brali v úvahu,“ říká předseda Dostihové spolku Jaroslav Müller.

Tak nám zabili Velkou pardubickou....

Záměr upravit některé parametry skoku okamžitě rozpoutal diskuzi. Ne všichni s nápadem souhlasili. Vzniklo prohlášení „Tak nám zabili velkou pardubickou...“, ve kterém se kromě jiného uvádí, že úpravy povedou k trvalému znehodnocení, ke ztrátě věhlasu, který nejlépe a oprávněně vystihoval známý slogan - nejtěžší dostih na evropském kontinentu.

„Chápu postoj a nespokojenost lidí, kteří na pardubickém závodišti strávili spoustu času a spoustu úspěšných a hezkých chvil. Všech lidí, kteří podepsali prohlášení, si vážím a respektuji je. Ale musíme si uvědomit, že žijeme ve 21. století, že společenská nálada je jiná, než byla před 30 lety, musím respektovat to, že nároky na bezpečnost jsou úplně jiné. A tohle všechno jsme nějakým způsobem prodiskutovali a výsledek je jasný, zvýšit bezpečnost na pardubickém závodišti,“ říká k celé situaci Müller.

Co bude na Taxisu jinak

„Navrhované změny jsme dělali s maximálním ohledem na tradici a historii. To znamená, že jsme se snažili minimálně zasáhnout do výškových a velikostních parametrů skoku. Jedná se především o změnu tvaru příkopu, který je za živým plotem. Nejvíce nebezpečná část skoku je doskoková hrana. Změnili jsme tvar, vytvořili jakousi šikmou plošinu a nebezpečnou doskokovou hranu jsme odstranili,“ popisuje Müller.

Jakou očekává Jaroslav Müller letošní dostihovou sezonu? Jak ovlivní ekonomiku společnosti epidemická opatření? A poběží se Velká znovu bez diváků? Poslechněte si záznam rozhovoru.

Spustit audio

Související