Do Taxisova příkopu vjel bagr. Upravená překážka bude bezpečnější

19. srpen 2021 15:26

Nejslavnější překážku Velké pardubické - Taxisův příkop - organizátoři upravili. Stále bude jednou z nejtěžších překážek v celém kurzu, skok by ale měl být výrazně bezpečnější. Hlavním cílem je, aby nedocházelo k vážným zraněním koní, pokud na Taxisu spadnou.

O změnách na slavné překážce se mluvilo už od minulé Velké pardubické. V zimě se několikrát sešla odborná skupina, která diskutovala o tom, jak by se dal skok upravit. Taxis je nakonec stejně dlouhý, zmírněný je ale doskok za živým plotem.

Místo příkopu je tam upravená šikmá plocha v mírném úhlu, koně by si tak na překážce neměli ublížit, ani když ji nezvládnou.

„My jsme upravili tvar toho příkopu, který je umístěn za živým plotem. Použili jsme minimální množství zeminy tak, abychom skutečně vytvořili šikmou plochu, která zmírní úhel a odstraní nebezpečnou doskokovou hranu,“ popsal výkonný ředitel pardubického dostihového spolku Jaroslav Müller

Svůj podíl na změně překážky měl i současný správce dráhy Václav Žižka. Samotná úprava trvala několik hodin, rozmyslet se jak na to, byla práce na několik dlouhých dnů. „Já jsem o tom přemýšlel od dubna a pořád jsem si to tak připravoval v hlavě. Když došlo k realizaci a úpravě, tak jsem to měl vymyšlené. My jsme v podstatě neimprovizovali.“

Taxis je stále symbolem

Objevily se i hlasy, že po úpravě Taxisu ztratí překážka i celá Velká své kouzlo. To si ale ředitel dostihového spolku Jaroslav Müller nemyslí. „Podle mého názoru Taxisův příkop stále zůstává symbolem Velké pardubické. Musíme si uvědomit, že tady máme dalších třicet skoků, poměrně obtížných, těžkých. Máme dráhu, která měří 6900 metrů, máme tu různé typy povrchů a to všechno dělá Velkou pardubickou.“

Doskok Taxisova příkopu bude po změně pro koně bezpečnější. Nemělo by tak docházet k vážným zraněním a smrti koní

Spokojený s úpravou je i jeden z těch, kterých se nejvíc týká - zkušený žokej Jaroslav Myška. „Já si myslím a jsem o tom přesvědčený, že ten skok minimálně neztratí na atraktivitě a určitě bude mít i svoje parametry. Klidně za mě bych tam ještě doplnil odskokové bariéry, protože koně jim diktují odskok a už se na to mohou připravit z dálky. Jde o to, že když na tom kůň upadne, tak třeba půjde do kotrmelce, nebo něco takového a pád bude přívětivější, než když narazí plecema nebo hlavou do hrany a to bývá většinou fatální a koně umírají.“

autor: Oto Gutwirth
Spustit audio

Související