Přímá trať z Pardubic do Chrudimi nebude. Správa železnic s novým úsekem už nepočítá
Ostřešanská spojka nebude. Nová trať měla odstranit zajížďku do Rosic a umožnit přímé propojení Pardubic a Chrudimi. Jenže podle nové studie, kterou si Správa železnic nechala zpracovat, by takové řešení stálo až moc. Přesto počítá s výraznými změnami a zrychlením vlaků.
Medlešická, Nemošická nebo Ostřešanská spojka - to byly různé možnosti, jak trať napřímit a řešily se desítky let. Poslední verze počítala s tím, že koleje povedou od Nemošic přes Mikulovice a Ostřešany. Jenže tohle řešení narazilo i na odpor některých obcí, kterým vadila hlavně představa až deset metrů vysokého náspu pro novou trať. I to Správa železnic zohlednila. Zásadní je ale závěr studie proveditelnosti možných úprav. Ostřešanská spojka by zvedla náklady na víc než dvacet miliard, a to je moc. Vybrané je proto jiné řešení.
Nová trasa ne. Zrychlení ano
Studie řeší budoucnost celé trati Pardubice - Havlíčkův Brod. Porovnává jedenáct možných variant. Nejméně náročné by bylo zachování dieselových vlaků a druhá kolej v úseku Chrudim-Medlešice, to je investice kolem 9 miliard.
Na opačném pólu je pak varianta, která počítá s maximálním využitím trati, rychlost 160 km/h po celé délce z Pardubic do Havlíčkova Brodu, a cena řádově 30 miliard. Doporučená verze je někde uprostřed, tedy elektrifikace trati a zahloubení kolejí v prostoru kolem letiště, aby nebyl narušený jeho provoz.
Pro cestující by úpravy trati měly znamenat zkrácení doby cestování. Z Pardubic do Havlíčkova Brodu to teď trvá 113 minut, po úpravách by to mělo být 85 minut. Z Pardubic do Chrudimi by se měla doba jízdy zkrátit asi o 4 minuty. Dále novou zastávku Chrudim-sídliště U Stadionu, která je v plánech zakreslená. A konečně možné zvýšení rychlosti vlaků až na 160 km/h v úseku Pardubice-Chrast. Termín zahájení úprav je pro všechny verze společný - začnou nejdříve v roce 2031.
Související
-
Ostřešanská spojka nebude. Vlaky z Pardubic na jih budou dál couvat do Rosic
Ministerstvo životního prostředí ukončilo posuzování záměru Správy železnic (SŽ) vybudovat novou trať z Chrudimi do Pardubic kolem Ostřešan, takzvanou Ostřešanskou spojku.
-
Z Pardubic do Chrudimi bez zajížďky? Ostřešany připravovanou...
Ostřešanská spojka by měla zajistit pohodlnější jízdu vlakem mezi Pardubicemi a Chrudimí. Odpadla by totiž zajížďka do Rosic. Jenže plánovaná stavba se nelíbí všem,...
-
Ostřešanská spojka: 580 pokácených stromů, Ostřešany bez protihlukové stěny
Desetimetrový násep, mosty přes silnice a cyklostezky a stovky pokácených stromů. Krajský úřad zveřejnil dokumentaci k Ostřešanské spojce. Je to další krok při posu...
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Drahé hodinky i přezdívka ‚bezdomovec‘. Ficův životní styl přiživuje nejasnosti ohledně jeho příjmů
-
Syrský lid teď nejvíce ze všeho potřebuje čas. Proces smíření potrvá dlouho, zdůrazňuje diplomat
-
Kalifornii pokryl růžový zpomalovač požárů. Ekologové varují před toxickými účinky směsi
-
Musk se stává novodobým krysařem, říká Bartošek. ‚Zasazuje se o svobodu slova,‘ nesouhlasí Hraba