Proti přetíženým kamionům mají pomoci neviditelné váhy

7. červenec 2016

Pardubický kraj a silničáři hledají cestu jak zbavit krajské silnice přetížených kamionů. Jednou z možností je začít těžká nákladní auta vážit, dopravci by pak začali hledat jiné trasy a městům a obcím na nejfrekventovanějších tazích by se výrazně ulevilo a skončila by devastace krajských silnic.

Situace je zřejmě nejhorší na silnici I/35 u Vysokého Mýta a Litomyšle. To jsou města, která dosud nemají obchvat. Ale i další krajské silnice pod koly přetížených kamionů trpí, a proto hejtmanství spolu se silničáři chystají projekt vysokorychlostního vážení.

Čtěte také

Podporu slíbil i poslanec parlamentu Martin Kolovratník z hnutí ANO. „My jsme zjistili, že po té silnici jezdí strašné množství přetížených kamionů a hlavně zahraničních, které silnici ničí a nemají v těch našich obcích co dělat. Takže do doby, než se postaví nová silnice, tam dáme vysokorychlostní váhy a vyženeme tyto přetížené kamiony ze silnice. Budou je policisté hlídat a pečlivě kontrolovat.“

Vysokorychlostní váhy už půl roku fungují u Velkého Meziříčí a určité výsledky to přineslo, dopravci se začali této trase vyhýbat. Jinak si řidič ale zařízení prakticky nevšimne.

Nenápadné váhy

Senzory dynamických vah jsou pod vozovkou, řidič jen přejede přes tři tenké proužky natažené přes celý jízdní pruh. Zařízení změří zatížení každé z náprav, zváží celé auto a informace pošle automaticky na příslušný odbor dopravy. Pokud úředníci zjistí, že kamion vážil víc, než je povolené, začnou vymáhat pokutu. V České republice jsou navíc vyšší hmotnostní limity pro nákladní dopravu než v zahraničí.

Pardubický kraj teď spolu se silničáři vytipovali jedenáct míst, kde by váhy měly být. Dvě místa už mají stavební povolení, a to na silnicích druhé třídy u Ronova nad Doubravou a v Radlíně u Heřmanova Městce. Další možnosti jsou v Pardubicích na Hradubické, v Přelouči, Býšti, Žamberku, Ústí nad Orlicí, Sebranicích, v tunelu Hřebeč, ve Starém Městě a na úseku Chornice – Městečko Trnávka.

Čtěte také

Kraj také uvažoval o možnosti vybírat na svých silnicích mýtné. Hejtmani všech krajů o to žádali už v roce 2010 za ministra dopravy Víta Bárty, vzniklo i několik odborných studií, ale zatím to současné zákony neumožňují.

Pardubický kraj aspoň nedávno kvůli zlepšení bezpečnosti a průjezdnosti silnice I/35 vyznačil vodorovné dopravní značení pro bezpečný odstup aut a zpracoval studii na vybudování tzv. střídavých třípruhů na rovných úsecích, kde dochází k častým dopravním nehodám.

autor: ba
Spustit audio