Rezidentní parkování v Pardubicích jenom s trvalým bydlištěm. Nájemní smlouva bude málo

6. březen 2019
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Parkoviště na Pernštýnském náměstí v Pardubicích

Centrum krajského města dusí příval aut. Během dne často není kde zaparkovat. Vedení radnice dál plánuje zvýšení cen pro ty, kteří tam na několik hodin odstaví své vozidlo. Změny čekají i rezidenty.

S návrhem už před časem přišel náměstek primátora Petr Kvaš. Podle samotného primátora Martina Charváta šlo hlavně o vyvolání diskuse na toto téma. „Nesmíme zapomenout, že jsme měli lokality skoro přímo v centru, kde se dalo parkovat za 20 korun na den. Přitom za jízdenku městskou hromadnou dopravou tam a zpět zaplatíte víc. V rámci koaličního vyjednávání jsme našli určitou shodu, že v prvním kroku přistoupíme k navýšení postupnému.“

Co to znamená? „Dnes máme zpracovaný materiál, že by se v zónách navyšovalo pouze o 10 korun v první hodině. Ve druhé hodině by se jednalo o princip takzvaného dynamického parkování. Byla by výrazně dražší. V zónách, kde se původně parkovalo od 10 do 30 korun, jsme přistoupili ke zdražení na 40 korun. Parkování v centru by mělo být ke krátkodobému cíli. Je potřeba zvýšit obrátkovost parkovacích míst.“

Víc záchytných parkovišť

Pilotní projekt záchytného parkoviště by podle primátora měl směřovat do Masarykových kasáren. „Pana náměstka Kvaše jsme zaúkolovali, aby ve spolupráci s paní náměstkyní Dvořáčkovou určili další plochy, kde by se mohl rozvíjet koncept záchytného parkování, třeba v oblasti kolem letiště anebo v lokalitě na Hůrkách. Lidé by měli mít motivaci na těchto parkovištích zanechat svá vozidla. Mělo by jít o hlídaná parkoviště s možností získat jízdenku do města.“

Kdyby zdražení vyvolalo vyprázdnění parkovacích ploch v centru, nevylučuje Charvát ani snížení cen. „Zároveň budeme sledovat místa, kde se dá zatím parkovat bez regulace, aby se boom parkujících aut nepřesunul třeba do oblasti Na Spravedlnosti, Stavařova a podobně. Případně by se i tam rozšířily regulované zóny.“

Dál pokračují práce na výstavbě parkovacích domů. „Taky by se dala rozšířit parkovací místa u Arnošta. Jednoduchou prefabrikovanou konstrukcí bychom mohli navýšit parkovací stání na dvojnásobek. Přicházíme s další koncepcí, jak zastavit nárůst aut, která chtějí parkovat v centru,“ obhajuje primátor současný návrh.

Parkovacích karet přibývá

Velká novinka by už letos měla čekat rezidenty. Nově budou k předložené nájemní smlouvě potřebovat i doklad o trvalém bydlišti. „Zákon už teď mluví jednoznačně o rezidentech jenom v úrovni trvalého bydliště. Před lety byl počet vydaných karet výrazně nižší. Dokonce byl v úrovni počtu parkovacích míst. V roce 2018 došlo k nárůstu o 10 až 15 procent. Regulace vychází ze zákona a byla logická. Budeme muset řešit počet žádostí v těchto zónách.“

Primátor Pardubic Martin Charvát

Kromě změn v parkování čeká Pardubice souběh několika velkých staveb, což bude dopravně velmi komplikované. Přestavba železničního uzlu, Terminál B, další etapa přestavby velké křižovatky U Trojice. Podle primátora bude nutná koordinace. „Stejný stavební boom očekáváme v oblasti kolem krajské nemocnice. Jde o dlouho odkládané investice. Vnímáme, že to bude velký problém. Musíme strpět příkoří v dopravě, ale vize vidím dobře,“ ujišťuje.

autor: Jakub Malý
Spustit audio

Související