Režisér letošní vánoční pohádky provětrá její tvar. Diváky čeká náraz
Jméno si Tomáš Pavlíček udělal snímkem Přišla v noci. Ještě předtím natočil Chatu na prodej. Zaujal už ale svým absolventským filmem. Teď dokončil Tři princezny.
„Velká výzva, velká radost. Zjistil jsem, že jsem velké dítě, které tentokrát dostalo ty největší hračky a mohlo si s nimi hrát. Nebude to úplně klasická pohádka, jak jsme byli zvyklí na Štědrý den. Snažil jsem se ten tvar trochu osvěžit, aby vycházel z aktuálně používaných prostředků filmové řeči. Pro řadu diváků to možná u štědrovečerní pohádky bude trochu náraz,“ připouští.
Prvotina s rezervami
Absolvent Katedry režie na FAMU ukončil v roce 2015 studium snímkem Parádně pokecal. „Rád na něj vzpomínám, ale nejvíc si u něj vyčítám množství chyb a rozhodnutí, která jsem neměl udělat. Ideální na FAMU je absolvovat krátkým filmem kolem 20 minut. Člověk má menší pole a může koncentrovaněji pracovat. Já jsem to chtěl napálit a udělat celovečerák, což mi určité dveře otevřelo a jiné zavřelo. Film je živý se spoustou nečekaných nápadů, ale i nedopečených, nedovařených a ne úplně moudrých.“
Čtěte také
Dívá se na první film ještě někdy? „Na tohle ze svých věcí koukám asi nejméně. Neviděl jsem to několik let. Chata na prodej zachytila atmosféru naší rodiny. Na tu se kouknu rád, ale u Parádně pokecal trochu bojuju.“
Přišla v noci
Tomáš Pavlíček nechce žádný film označit za životní. „Pro spoustu režisérů je to vždycky ten poslední film. Nerad bych to takhle kategorizoval. Přišla v noci byl pro mě velký zážitek a akce, kterou jsme s Honzou Vejnarem a společně s dalšími kamarády a rodinou udělali. Nečekali jsme od toho nějaký zásadní úspěch. Věřili jsme námětu, scénáři, vzniklo to hrozně rychle. Zájem diváků je pro mě velké překvapení. Film neměl ambice sbírat ceny. Že se to nakonec stalo, za to jsme vděční a vážíme si toho. Když něco tvořím, snažím se to udělat nejlíp, jak dovedu. O nějakou slávu mi moc nejde.“
Komedii Chata na prodej v kinech vidělo skoro 100 tisíc diváků. „Ukazuje mi to, co funguje víc a co méně. Tahle čísla byla odhad distributora, čemuž jsem nevěřil.“
Spolupráce místo samoty
Pavlíčka filmová kritika řadila mezi autorské režiséry. „Poslední dobou si už scénáře sám nepíšu. Přebírám cizí anebo jsem spoluautorem. Čím dál víc mě baví spolupráce. Když se ponořím do tvorby sám, je to taková osamělá činnost, která mi nepřináší dostatek podnětů. Snažím se do všeho dávat osobní styl, šmrnc, aby tam byla otisknutá moje duše.“
Příští rok by měly mít premiéru Můry, dětský dobrodružný film s animovaným bubákem. Tomáš Pavlíček je taky podepsaný pod různými seriály. „Filmové činnosti si vážím, protože je na ni víc prostředků i času. Na place seriálu musím za jeden den natočit zhruba deset minut výsledného tvaru. To je trochu rychlotvorba. Člověk nemá šanci věci víc hledat, precizovat, čistit. Ale zase díky tomu poznám různé žánry i herce, musím se potýkat s nečekanými překážkami a vyřešit je rychle.“
Režisér žije v Praze a pochází z Chrudimi. „Vyrůstal jsem tam a některé scény z filmů taky natočil. Času je pořád méně a méně, ale snažím se do Chrudimi vracet. O víkendech navštěvuji rodiče, s tatínkem jezdím na kole a dělám, co můžu.“
Související
-
Režisér a scénárista Tomáš Pavlíček je stále členem Filmového klubu Chrudim
Úspěchy sklízí jako režisér i scénárista, na svém kontě má několik celovečerních filmů a učí také režii na FAMU. I nadále je ale Tomáš Pavlíček věrný Chrudimi.
-
Gump mě vždycky ráno nakopne svou dobrou náladou, usmívá se spisovatel Filip Rožek
Když se řekne Gump, někdo si představí film a jiný knihu, která byla pro film předlohou. Gump je ale skutečný pes, který naučil a učí lidi žít, tak zní i podtitul knihy.
-
Tři měsíce strávené na Ještědu mi daly nadhled nad životem, vzpomíná režisér Ondříček
Šeptej, Samotáři, Jedna ruka netleská, Grandhotel, Ve stínu, Dukla 61 a nově taky Zátopek. Co film Davida Ondříčka, to legenda. Třeba jen z pohledu Českých lvů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka