Silničáři se chystají na zimu. Mohla by být tužší

29. říjen 2020

Čtyři stovky zaměstnanců Správy a údržby silnic Pardubického kraje v přibližně 65 speciálních autech vybavených radlicí a posypovou nástavbou se každý rok stará o 3123 km silnic našeho kraje.

Jejich práce není zdaleka jen o tom prohrnout v zimě sníh. „Naše činnost je celoroční, zajišťujeme zimní i letní údržbu. Zimní období se počítá od 1. listopadu do 30. března s tím, že v dubnu se ještě provádí úklid posypových materiálů, takže 6 měsíců je zima, 6 měsíců je letní provoz. Technika je univerzální,“ říká ředitel Správy a údržby silnice Pardubického kraje Miroslav Němec.

Sůl nad zlato

I když jsou zimy mírnější, a v nížině už nesněží tolik, co dříve, potřebují mít silničáři dostatečnou zásobu posypového materiálu. „Zima je období, které je velice variabilní. Mírná zima spotřebuje 7 tisíc tun chemického materiálu, zhruba dvojnásobné množství je inertní materiál. Ale pamatujeme i zimy, kdy jsme spotřebovali 25 tisíc tun soli,“ říká Němec.

A kde se takové množství soli bere? „Máme nasmlouvané dva dodavatele, jeden je z Polska druhý z Německa. Bereme sůl z Bernburgu a z Klodawy. Potřebujeme mít sůl i v extrémních situacích, proto máme dva dodavatele.

Meteorologické informace ze stanice Suchý Vrch

Náplň práce běžného silničáře by se dala rozdělit na několik položek. „Činnost se řídí operačním plánem zimní údržby, kdy je síť rozdělená do jednotlivých okruhů, na kterých pracují stabilní posádky a technika. Představuje to 4 základní položky – pluhování, posyp, kontrolní jízdy a pohotovost. Nebo kombinace těchto činností,“ vysvětluje Němec.

V případě potřeby jsou pracovníci údržby silnic připraveni okamžitě vyrazit do akce: „Máme pokrytí 7 dnů v týdnu 24 hodin denně. Pracujeme ve dvou režimech, buď v prodloužených směnách, které si řidiči předávají k 6 hodině ranní. Když se zhorší klimatický průběh zimy, tak přecházíme na tři směny, které běží nepřetržitě.“

Silničáře překvapila zima

Na podobné poznámky jsou pracovníci správy a údržby silnic zvyklí. Logicky nemůžou být na všech místech naráz, a kam vyrazí prohrnovat zasněžené silnice, mají přesně naplánováno: „K tomu jsou sofistikovaně vypracované režimy. Prakticky při začátku události jako sněžení, spad ledovky a podobně naše vozidla vyjíždějí okamžitě. Silnice jsou rozdělené do pořadí důležitosti. V prvním pořadí bychom měli událost odstranit do tří hodin po jejím ukončení. U druhého pořadí je to 6 hodin, u třetího 12 hodin. Limity jsou samozřejmě udržovány ve výrazně kratším režimu. Pokud začne sněžit a foukat vítr, tak naše vozidla jezdí, ale je třeba si uvědomit, že mají okruh 30km,“ vysvětluje Miroslav Němec.

Jaká bude zima

a„Vzhledem k tomu, že narostlo množství bobulí a lesních plodů, tak si myslím, že zima bude poněkud tvrdší. Příchod zimy ale nebude v listopadu a prosinci, ale v lednu a únoru. A sněhu si užijeme,“ myslí si Němec.

Spustit audio

Související