Silničáři se chystají na zimu. Mohla by být tužší
Čtyři stovky zaměstnanců Správy a údržby silnic Pardubického kraje v přibližně 65 speciálních autech vybavených radlicí a posypovou nástavbou se každý rok stará o 3123 km silnic našeho kraje.
Jejich práce není zdaleka jen o tom prohrnout v zimě sníh. „Naše činnost je celoroční, zajišťujeme zimní i letní údržbu. Zimní období se počítá od 1. listopadu do 30. března s tím, že v dubnu se ještě provádí úklid posypových materiálů, takže 6 měsíců je zima, 6 měsíců je letní provoz. Technika je univerzální,“ říká ředitel Správy a údržby silnice Pardubického kraje Miroslav Němec.
Sůl nad zlato
I když jsou zimy mírnější, a v nížině už nesněží tolik, co dříve, potřebují mít silničáři dostatečnou zásobu posypového materiálu. „Zima je období, které je velice variabilní. Mírná zima spotřebuje 7 tisíc tun chemického materiálu, zhruba dvojnásobné množství je inertní materiál. Ale pamatujeme i zimy, kdy jsme spotřebovali 25 tisíc tun soli,“ říká Němec.
A kde se takové množství soli bere? „Máme nasmlouvané dva dodavatele, jeden je z Polska druhý z Německa. Bereme sůl z Bernburgu a z Klodawy. Potřebujeme mít sůl i v extrémních situacích, proto máme dva dodavatele.
Náplň práce běžného silničáře by se dala rozdělit na několik položek. „Činnost se řídí operačním plánem zimní údržby, kdy je síť rozdělená do jednotlivých okruhů, na kterých pracují stabilní posádky a technika. Představuje to 4 základní položky – pluhování, posyp, kontrolní jízdy a pohotovost. Nebo kombinace těchto činností,“ vysvětluje Němec.
V případě potřeby jsou pracovníci údržby silnic připraveni okamžitě vyrazit do akce: „Máme pokrytí 7 dnů v týdnu 24 hodin denně. Pracujeme ve dvou režimech, buď v prodloužených směnách, které si řidiči předávají k 6 hodině ranní. Když se zhorší klimatický průběh zimy, tak přecházíme na tři směny, které běží nepřetržitě.“
Silničáře překvapila zima
Na podobné poznámky jsou pracovníci správy a údržby silnic zvyklí. Logicky nemůžou být na všech místech naráz, a kam vyrazí prohrnovat zasněžené silnice, mají přesně naplánováno: „K tomu jsou sofistikovaně vypracované režimy. Prakticky při začátku události jako sněžení, spad ledovky a podobně naše vozidla vyjíždějí okamžitě. Silnice jsou rozdělené do pořadí důležitosti. V prvním pořadí bychom měli událost odstranit do tří hodin po jejím ukončení. U druhého pořadí je to 6 hodin, u třetího 12 hodin. Limity jsou samozřejmě udržovány ve výrazně kratším režimu. Pokud začne sněžit a foukat vítr, tak naše vozidla jezdí, ale je třeba si uvědomit, že mají okruh 30km,“ vysvětluje Miroslav Němec.
Jaká bude zima
a„Vzhledem k tomu, že narostlo množství bobulí a lesních plodů, tak si myslím, že zima bude poněkud tvrdší. Příchod zimy ale nebude v listopadu a prosinci, ale v lednu a únoru. A sněhu si užijeme,“ myslí si Němec.
Související
-
Nejmodernější technologie nebo zkušenosti? Silničáři...
Dispečeři silničářů v těchto dnech slouží čtyřiadvacet hodin denně. Nejvíc práce ale bývá od půlnoci do šesti hodin ráno, kdy začíná hlavní pracovní směna.
-
Z jedničky je dvojka. Lázně Bohdaneč se ještě letos můžou zbavit kamionové dopravy
Lidem z lázeňského města Bohdaneč na Pardubicku se začíná plnit letitý sen. Podle silničářů mají teď reálnou naději, že se do konce letošního roku zbaví tranzitní dopravy.
-
V Pardubicích se zazelenala čtyřproudová silnice, řidiči už se neoslňují
Mezi Ohrazenicemi a Rosicemi na středovém pásu přibyly 4 tisíce zelených lízátek. Silničáři namontovali plastové clony proti oslnění protijedoucími auty s předstihem.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.