Spor o využití bývalého vojenského cvičiště v Pardubicích pokračuje

1. červen 2016 16:06

Pardubické radní a ekology stále rozděluje spor o využití bývalého vojenského cvičiště u nemocnice. Vedení města chce, aby přes přírodní kout vedla silniční propojka ze sídliště Višňovka směrem k nemocnici, a to přímo přes starý železný most „červeňák“, který je uprostřed této lokality. To by mělo výrazně ulehčit dopravě v centru města.

Členové Iniciativy Přírodní park Červeňák ale namítají, že tudy má v budoucnu vést i jihovýchodní obchvat města, který je podle nich lepším řešením problémů s dopravou. Zástupci obou táborů se sešli na rušné debatě.

Ekologům vadí zejména to, že by silnice narušila jedinečnou lokalitu, která je kousek od centra města a je vhodná k rekreaci. Nelíbí se jim ani to, že by trasa plánované silniční propojky vedla přes zmiňovaný most. Ten je podle nich příliš úzký a nemůže sloužit jako základ nové silnice, protože se na něj současně nevejdou dvě protijedoucí auta. Propojka je navíc už druhá stavba, která má v budoucnu v místě vyrůst.

Silnice skrz cenné území

Zastupitel Aleš Klose ze sdružení Pardubáci ji proto považuje za zbytečnou: „Přijde mi naprosto zbytečné a neuvážené stavět tuto propojku v místě, když vedle za pět deset let má vyrůst jihovýchodní tangenta. Je potřeba jakýkoliv obchvat města. Je to nutné řešit. My teď budeme tvořit nějakou silnici cenným územím, když o pár metrů vedle se plánuje vlastně další.“

Pardubice potřebují řešení rychle

Primátor Martin Charvát z hnutí ANO ale oponuje, že nemohou čekat na to, až v budoucnu vznikne jihovýchodní obchvat. Ten totiž ještě nemá ani stavební povolení, ani jisté peníze ze státního rozpočtu. Město podle něj potřebuje daleko rychlejší řešení problémů s automobilovou dopravou.

„Víme, že jihovýchodní obchvat během deseti let nebude, pojďme postavit tu propojku, odlehčit dopravě v centru, pojďme dát další komunikaci do města. A otázkou je v jakém charakteru. Já chci, aby to odpracovali dopravní specialisté, kteří projektovou dokumentaci připraví včetně simulace, jak stavba ovlivní celé území,“ říká Charvát.

Opozice a aktivisté vytýkají magistrátu to, že jde o dočasné řešení. Město by podle nich mělo raději uspíšit postavení obchvatu, který bude mít na dopravu daleko větší dopad. Ochránci přírody přitom tvrdí, že nechtějí jenom projekt blokovat, ale mají i vlastní řešení.

Ochránci mají vlastní řešení

Představil ho člen Iniciativy Přírodní park Červeňák Miroslav Seiner: „Ten návrh tady existuje v návrzích územních architektů. Je to alternativa, která by k propojení využila tzv. jihovýchodních tangentu. Pro nás by bylo ideální, kdyby se trasa té tangenty změnila tak, aby také nenarušila přírodní park, který tam je. To by znamenalo relativně nevelké změny, přetrasování tangenty. Dalo by se pomocí propojky kolem hřbitova využít i jako propojení těchto dvou částí města.“

Primátor si ale stojí za tím, že propojka se má stavět pouze v trase, kterou radní navrhli. Je totiž součástí širších plánů magistrátu, jak zlepšit dopravu v Pardubičkách.

„V prvním kole se musí udělat kruhová křižovatka a napojení Kyjevská – Průmyslová (u záchranky). V druhém kole bude propojka přes areál u mostu „červeňák“. V třetím kole musíme vyřešit otázku sjezdu z Kyjevské na rychlodráhu. Všechny tyto tři projekty jsme už dneska zadali. Máme je rozpracované. Očekávám, že příští rok bychom mohli mít hotové projektové dokumentace. Pak se můžeme bavit o tom, co to s dopravou udělá. Za mě je ta vize dobrá,“ doplnil Charvát.

"Ani na besedě přítomní společnou řeč nenašli. Zastupitelé přitom na minulém zasedání schválili připomínku k územnímu plánu, která má stavbu propojky dovolit. Odpůrci nové silnice se ale nevzdávají, protože celý proces schválení změny územního plánu je teprve na začátku. Pokud se vedení města přesto povede prosadit propojku, mělo by se začít stavět zřejmě v roce 2018."

autor: Tereza Hašková
Spustit audio