Stanislav Bajzík učil pilotovat všechny české reprezentanty

Vývrtka, přemet, překrut, ale také nožový let a kobra jsou jenom některé letecké akrobatické prvky, ze kterých se skládají akrobatické figury a z těch pak celé sestavy.

Dnes je bezesporu nejznámějším českým akrobatem pilot Martin Šonka. Všichni ti, kdo reprezentovali Česko po roce 1989, měli jedno společné, a to osobu trenéra. Tím je Stanislav Bajzík, který je dnes hostem v Záletech.

Stanislav Bajzík pochází ze Slovenska. Tam taky kdysi na letišti v Popradě sám začal létat. Malou krásnou vesničku pod Tatrami Gerlachov vyměnil pro pracovní část svého života za východní Čechy. Od 80. let pracuje na letišti ve Starém Městě u Moravské Třebové.

Ne, že by okolí Moravské Třebové bylo úplná placka, ale k tatranským vrcholům mají místní kopce hodně daleko. Zvykl sis?
Já jsem si zvykl, protože přeci jenom Moravská Třebová je v krásném údolí, kde kolem jsou sice nižší kopce, ale dá se tam chodit v zimě na běžky, což mám moc rád. Taky toho využívám. Je to nádherný kraj, který má i velkou historii, protože Moravská Třebová byla založena, někdy okolo roku 1200. Jsou tam krásné historické památky. Mně se tam líbí.

Co tě poprvé přivedlo na letiště?
Modelářství. Když jsem se díval na to, jak lítají ptáci, jak nádherně krouží ve stoupavých proudech, pak jsem viděl letět Blaník, tak jsem si řekl, že to musím hned zkusit. Nejprve tedy s modely. Když mi bylo 14 let, tak jsem přišel na letiště a věděl, že to je správná cesta.

Pilot Stanislav Bajzík

Pak vedly tvoje kroky do střediska vrcholového sportu přes odbočku v Dukle.
V roce 1986 jsem se dostal do reprezentace Československé socialistické republiky. Následně jako sportovec Dukly, protože středisko bylo v Moravské Třebové, jsem se chvíli zabydlel ve Třebové. Myslel jsem si, že sportovní kariéra potrvá tak deset let, v průběhu kterých tam budu bydlet. Dneska je to 30 let, co jsem v Moravské Třebové.

Máš syna a dceru. Potatili se?
Dcera se nemá k létání, má víc k těm horám. Syn se potatil, protože létá a pracuje jako letecký mechanik.

Jsi trenérem akrobatické reprezentace od roku 1993. Podle čeho se pozná skutečný akrobatický talent.
To je těžko říct. Talentů máme moc, a ne každý talent byl mistr světa. Všechno je to o poctivé práci. Pracovitost, poctivost, pokora to je základ. Když to člověk dodržuje, myslím, že v každém sportu se může stát i mistrem světa a nemusí být ten nejlepší talent. Kolikrát talenti vyskočí strašně rychle nahoru a pak zhasnou. Musí k tomu mít ještě peníze, protože dneska má Česká republika naštěstí nějaký systém podpory sportu, ale rozhodně to není už v tom režimu, jak to bylo v minulosti.

Byl jsi také hlavní rozhodčí světové série Red Bull Air Race. To byla bezpochyby velká zkušenost. Potom tě oslovila Česká televize pro spolukomentování těch závodů. Je těžké udržet emoce na uzdě, když se díváš v přímém přenosu na to, jak Martin Šonka, kterého trénuješ, létá?
Snažím se to udržet, ale kolikrát se na mě Jiří podíval, když jsem řekl možná i nevhodné slovo. Je to přímý přenos. Je to těžké, ale snažím se udržet.

Alena Zárybnická se Stanislavem Bajzíkem

Máme ještě jedno téma, o kterém bych ráda mluvila, a to o Mistrovství Evropy v kategorii Unlimited, které se od 20. srpna uskuteční na letišti v Moravské Třebové. Přípravy jsou teď v polovině dubna jistě v plném proudu.
Začali jsme to připravovat už v prosinci. O tom, že mistrovství získáme, jsme se dozvěděli až v listopadu v loňském roce. Myslím si, že to bude velice zajímavé mistrovství, protože jsme připravili i pro diváky na poslední dva dny (pátek 26. a sobotu 27. srpna) menší letecký den, kdy uvidíme nějaké vrtulníky, historická letadla. Úplně na závěr po vyhlášení výsledků nějaké kapely, abychom se ještě pobavili.

Kolik lidí a letadel na konci srpna v Třebové čekáte?
Závodníků předpokládáme 60, což je nějakých 50 letadel, protože někteří soutěží ve dvou. Spolu s ostatním doprovodem zhruba 150 lidí. Do toho tam máme partnery. Lidem chceme ukázat nejen letadla, ale i závodní a historická auta.

V posledních Záletech seděl na tvém místě magistr Ivo Šulc, ředitel oblastního archivu v Zámrsku. Nechal ti tady otázku: „V určité době šel výcvik dolů z hlediska zájemců. Teď mám pocit, že se to zlepšuje. Chtěl bych se tedy zeptat, jestli letecký dorost v České republice přibývá a jaké má perspektivy?
Byl jsem na jedné schůzce s někým, kdo je trochu odpovědný za sport v České republice. On říkal, že děti na školách neumějí udělat kotoul vzad. Chybí nám spousta trenérů, kteří to nedělají na plný úvazek, ale dělají to a dostanou za to nějaké peníze. Toto nám chybí i v letectví, protože doba se změnila. Když jsem byl instruktor na Blaníku, naučil jsem spoustu lidí létat, našel jsem si na to čas klidně celý měsíc a věnoval jsem se tomu, to už dneska nejde. Nám tam chybí ta podpora, chybí nám spoustu lidí, kteří by to dělali, ale oni to bez peněz nemohou dělat. Nemají na to čas. Manželka je vyhodí z domu, když budou chodit měsíc trénovat někoho a nepřinesou za to nic. To samé je v letectví. Myslím, že s dorostem to bude problém, pokud se nezmění systém.

autor: ZAR
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.