Stavba D35 u Vysokého Mýta může ohrozit zdroje pitné vody

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Místostarosta Vysokého Mýta Martin Krejza kontroluje tlak pitné vody z hlubinného vrtu

Dálnice D35 kolem Vysokého Mýta existuje sice zatím jen na papíře, ale už teď přípravy na stavbu provázejí komplikace. Jednou z nich je i to, že konstrukce dálnice má vést jen několik desítek metrů od hloubkových vrtů, ze kterých bere Mýto a okolí pitnou vodu.

Zhruba před deseti lety se rozhodovalo, kudy dálnice kolem Vysokého Mýta povede, jestli severní nebo jižní trasou, a nakonec zvítězila varianta jižní. Ta má vést i mezi obcemi Pekla a Cerekvice nad Loučnou a právě tam jsou víc než 130 metrů hluboké artézské studny, odkud bere Vysoké Mýto a okolí pitnou vodu. Dálnice tak povede druhým ochranným pásmem. Před deseti lety už sice vrty existovaly, vysokomýtská radnice na to prý upozorňovala, ale ještě z nich nebralo město vodu.

Odpružená dálnice

Nabízí se několik řešení. Rozhodně se nemá měnit trasa dálnice, spíš se řeší její technické provedení. Je několik možností - jednou z nich je postavit dálnici na jakémsi "polystyrénovém náspu". Tím by byla vozovka odlehčená a tlumilo by to otřesy.

Další variantou je pak přemostění malého údolí, kde vrty jsou. To připouští i mluvčí ŘSD Jan Studecký: „V současné době probíhají geofyzikální měření, které objasní geologické a hydrologické poměry v podloží. Dále proběhne podrobný hydrogeologický průzkum, na základě kterého bude navrženo rozmístění pilířů mostu a rozhodnuto, zda se přes oblast projde mostní estakádou, nebo se použije lehčený násyp.“

Projektanti prý mají vytyčený zhruba 300metrový koridor, kudy dálnici v krajině postavit, takže mají možnost ji postavit poměrně daleko od vrtů.

Obchvat je důležitý, voda důležitější

Pro 12tisícové Mýto by byla dálnice vysvobozením, protože současná silnice I/35 město protíná uprostřed a rozděluje ho na dvě části. Navíc je tam i opravdu hustý provoz. Podle posledního měření, které si radnice nechala zpracovat, projede skrz město denně víc než 22 tisíc vozidel.

Podle nezávislého starosty Františka Jiraského by byla dálnice sice velkým vysvobozením, ale voda - respektive její zdroje - jsou pro Mýto dlouhodobě důležitější.