Stíhačky vystřídala pneumatická kladiva. Na letišti v Pardubicích mění 200 obřích panelů
Letiště v Pardubicích je od středy na tři měsíce mimo provoz. Armáda tam začala s plánovanými opravami vzletové a přistávací dráhy. V praxi jde o výměnu skoro dvou set betonových desek, ze kterých je ranvej složená. Jak ale zjistil reportér Josef Ženatý, rekonstrukce se týká ani ne desetiny celkové plochy dráhy.
„Povrch musí být uzpůsobený pro přistávání letadel, proto ho opravujeme tak, abychom ho udrželi ve schopném stavu,“ říká velitel Radoslav Matula, zatímco sleduje práce na východním konci přistávací a vzletové dráhy pardubického letiště.
Rozbít, vylít, rozřezat, vyspárovat
„Všechny panely, které teď rozbíjíme, se obnoví a dráha zase bude v lepším stavu, než byla doteď,“ vysvětlil náčelník letištního zabezpečení Petr Lukáč. Podle něj dělníci opraví 190 z celkových 2900 panelů. Každý díl má rozměr 9,5x7 metrů a tloušťku 25 centimetrů. Stavební firma tak během akce vymění přibližně 3300 metrů krychlových betonu.
„Prefabrikáty mají určitý tvar a ten povrch není úplně rovný. A tady je potřeba zajistit, aby byl povrch dokonalý, protože se bavíme o přistávací dráze, kde je potřeba dodržet přísné parametry, aby byl provoz bezpečný,“ vysvětluje Petr Lukáč.
Opravě předcházela důkladná prohlídka, kdy pracovníci letiště na jaře procházeli celou ranvej a vytipovali a seřadili nejhorší části. Na základě dostupného rozpočtu potom rozhodli o počtu segmentů k výměně.
Vyměněné panely oproti těm stávajícím, z nichž každý má téměř 70 metrů čtverečných, nebudou v jednom kuse. Po betonáži je pracovníci rozříznou na čtyři části, které oddělí dilatací. Panel tak může lépe pracovat v ploše a je méně náchylný k praskání.
Kompletně zastavený provoz
Po celou dobu prací je na letišti úplně zastavený letový provoz, a to jak vojenský, tak civilní. Společnost East Bohemian Airport (EBA), která v Pardubicích civilní provoz zajišťuje, musela odložit přibližně 40 spojů. Konkrétně třeba spoje pravidelné linky do španělského Alicante, nebo charterové lety do Egypta a Turecka.
Přesto je i pro civilní provoz lepší, že se dráha opravuje v této roční době. „My jsme rádi, že jsme se s Armádou ČR a Centrem leteckého výcviku domluvili na stejném termínu teď v zimě než v létě, kdy je ta sezóna plná,“ říká manažerka rozvoje společnosti EBA Mária Ministrová. Práce na opravách vzletové a přistávací dráhy skončí v polovině května.
Související
-
Letiště Pardubice je ve ztrátě 27 milionů. Rozjezd brzdí válka, v létě pomůžou chartery
Pardubické civilní letiště skončilo v loňském roce ve ztrátě víc než 27 milionů korun. Oproti roku 2020 se ale deficit výrazně snížil a na letošek má letiště velké plány.
-
Nákladní letadla i soukromé tryskáče. Letiště v Pardubicích hledá další zdroje příjmů
Pardubické letiště hledá další zdroje příjmů. Leteckou přepravu totiž loni citelně zasáhla epidemie covidu-19. Na několik měsíců se prakticky zastavila.
-
Novinky na letišti: Z Pardubic celoročně do Egypta a snad i kompletní terminál
Letectví se vzpamatovává z krize. Po covidu a rozpoutání války na Ukrajině aktéři doufají, že už další rány nepřijdou. S velkými plány přichází třeba pardubické letiště.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Po zveřejnění rychlé jízdy musíme zjistit, kdo byl za volantem. U Turka to víme, říká mluvčí prezidia
-
ŽIVĚ: Kometa Brno odehraje s Dynamem Pardubice další finále. Radiožurnál Sport odvysílá přímý přenos
-
Papež nebyl odborný teolog, chtěl s lidmi o víře mluvit. To občas vedlo k nedorozumění, říká Duka
-
Nejvážnější armádní případ jde k soudu, čtyři čeští elitní vojáci jsou obžalováni kvůli smrti zajatce