Nákladní letadla i soukromé tryskáče. Letiště v Pardubicích hledá další zdroje příjmů

14. říjen 2021 09:23
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Letoun An-124 Ruslan na letišti v Pardubicích

Pardubické letiště hledá další zdroje příjmů. Leteckou přepravu totiž loni citelně zasáhla epidemie covidu-19. Na několik měsíců se prakticky zastavila. A jak se dozvěděl reportér Josef Ženatý, i když v Pardubicích letos odbaví oproti loňsku dvojnásobek cestujících, je to pořád málo.

„Původně se létalo do března bez omezení, pak byl těžký lockdown, letní sezóna byla velice špatná a letos jsme zachránili aspoň to léto,“ říká Ivan Čech, ředitel společnosti EBA, která na pardubickém letišti zajišťuje civilní provoz.

Čtěte také

Loni bylo cestujících jen lehce přes 30 tisíc, letos jich bude přes 60, ale i to je málo. Proto se chce letiště zaměřit na takzvané cargo, tedy na nákladní lety. Podle Ivana Čecha je teď na to ideální čas. „Letecká nákladní doprava díky tomu, že se porušilo strašné množství pravidelných linek, kde se překládal letecký materiál, tak se strašně zdražila a je po ní poptávka. Takže je potřeba toho využít.“

Že je pardubické letiště na cargo připravené, potvrzovalo i během epidemie covidu-19, kdy na ranvej zdejší dosedal například obří Antonov An-124 Ruslan se zdravotnickými pomůckami. „Svět to ukazuje, že letecká nákladní doprava při dnešních cenách se může stát opěrnou nohou tak, abychom mohli rozšiřovat linky,“ říká Čech. Letiště aktuálně jedná s čínským nákladním dopravcem o pravidelné lince.

Soukromý tryskáč na letišti v Pardubicích

Dalším důležitým prvkem ekonomiky by se mohlo stát zázemí pro malá VIP letadla: „Budou to služby, které se budou vzájemně doplňovat, protože vlastní letiště bude moct přes své zázemí dělat handling, ty potřebné věci k odbavení letadla. Kromě cargo byznysu bychom sem mohli dostat i tuhle novou službu a v ten okamžik by letiště mohlo mít takové čtyři klíčové nohy, aby přečkalo i ty těžší doby,“ řekl primátor Martin Charvát (ANO).

Jestli se podaří i tato spolupráce s novým partnerem, bude jasné na konci roku. I tak letos městem a krajem vlastněná společnost EBA skončí nejspíš ve ztrátě. Musí totiž splácet mnohamilionový úvěr za nový terminál Jana Kašpara.

Nové linky na Ukrajinu

K lepšímu výsledku v příštím roce by mohly přispět i nové pravidelné linky, které společnost Wizz Air oznámila 13. října. V letním letovém řádu 2022 otevře hned 2 nové linky do ukrajinských měst Oděsa a Charkov.

Spustit audio

Související