Svah u Moravské Třebové chrání 3D panely. Poprvé v Česku

Svah u Moravské Třebové poprvé v Česku chrání 3D panely

Skalní svah na I/35 u Moravské Třebové na Svitavsku začal chránit systém trojrozměrných panelů, ochranných sítí a dřevěných palisád. Stabilizaci novou metodou provedla stavební firma na ploše 2000 metrů čtverečních. Hodnota zakázky je 15 milionů korun.

V Česku byly 3D panely použity na strmých svazích poprvé. „Je to novinka. Tím, že je systém trojrozměrný, lépe se zakousne do terénu, do obnažené skály a pak to obroste. Pomáhá ke stabilizaci svahu,“ řekl provozní náměstek pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Jiří Hostaša. Během dvou až tří let by silničáři mohli sanovat další skalní úseky v kraji a možná použijí novou metodu i tam.

Systém, který už používají v Rakousku, tvoří ocelové prolisované plechy s protikorozní ochranou. Na svahu je dělníci upevnili pomocí hřebíků, podložek a matek. Systém jistí ocelová lana. Připravený systém je vyplněný kamenivem, které se na místo aplikuje strojně nebo ručně s pomocí lezecké techniky. Na závěr přišla geomříž a hydroosev.

Svah u Moravské Třebové poprvé v Česku chrání 3D panely

„Při použití tradičních ocelových ochranných sítí s georohoží často dochází k vyplavování sypkého materiálu do sítě a dole ve svahu se pak tvoří napěchované měchy. U 3D panelů se to nestane. Tato technologie však vyžaduje rovný podklad. To je její nevýhoda,“ řekl Lukáš Svrčina ze společnosti Swietelsky stavební, která na projektu od června pracovala.

Brandýs a Křižanovice – další rizikové svahy

Pardubický kraj, který spravuje silnice druhé a třetí třídy, používá mimo jiné monitoring pádu kameniva ze skály. Zařízení má dva roky instalované na skále u Brandýsa nad Orlicí ve směru na obec Perná. „Když spadne kámen na silnici, provoz zastaví semafory. Informace jde pak na pult dispečera,“ řekl ČTK ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

Rizikový svah je také u vodní nádrže Křižanovice. Jeho stabilizaci podle Němce zajistí Povodí Labe. Krajští silničáři nyní připravují ochranu silnice u Zemské brány na Orlickoústecku. „Sháníme posudky o možném způsobu zabezpečení, rozsahu zvětrání, riziku a eventuálním stavebním nákladu. Skála patří soukromé osobě, nejspíš se tak oprav ujme kraj a poměrnou částkou obec,“ řekl Němec.

Spustit audio
zdroj: ČTK

Související