Padající kamení ze zvětralé skály v Brandýse nad Orlicí střeží hlídací systém

18. říjen 2018
Silnice u křižanovické přehrady je kvůli padajícímu kamení uzavřená

Bezpečnost řidičů projíždějících kolem zvětralého skalního masivu v Brandýse nad Orlicí bude odteď střežit nový hlídací systém. Krajští silničáři už nechali v minulosti pod skálou postavit betonová svodidla, aby zachytila padající balvany.

K tomu teď přibylo zabudování u nás zatím unikátní technologie, která rozpozná, že kamení ze skály padá až na silnici.

„Mně se ještě nestalo, že by mi spadl kámen na auto, ale myslím si, že je to dobré varování pro řidiče, protože potom je to škoda na autě. Když to bude fungovat, tak to bude dobré.“ Paní Radka projíždí kolem skály v Brandýse nad Orlicí skoro každý den cestou do práce. Teď bude padající kameny hlídat detekční rohož, která leží pod skálou a reaguje na dopad těžších předmětů.

Informace o dopadu kamení putuje z rohože přes kabely do řídící jednotky.

„Je položená do míst, které byly identifikovány jako více pravděpodobné ke spadu kamene, ale víceméně je to v 95% délky betonových svodidel.“ Technický náměstek silničářů Jiří Synek vysvětluje, že rohož je vyplněná optickými vlákny a díky tomu pozná, že na ni něco spadlo.

„Kdyby spadl pětikilový kámen z výšky deseti centimetrů, nebo naopak kilový kámen z výšky půl metru, tak už to bude detekovat, že došlo k pádu kameniva,“ vysvětluje Synek.

Informace o dopadu kamení putuje z rohože přes kabely do řídící jednotky. To je plechová skříň také pod skálou a ta pak odešle sms zprávu silničářům a zároveň rozsvítí varovná světla u silnice, aby si řidiči dávali pozor.

Kameny hlídá kamera

Součástí systému je také kamera. Ta zaznamená, jestli k pádu došlo jenom za betonová svodidla, nebo jestli došlo k většímu pádu až do jízdního pruhu vozovky.

Čtěte takéSilnice bez stromů? Jednou se to může stát

Protože jde o úplně novou technologii, která u nás zatím nebyla použitá, budou silničáři pečlivě sledovat její účinnost. „Budeme provádět vyhodnocení, analýzy jak se to osvědčilo a tyto údaje potom poskytneme Státnímu fondu dopravní infrastruktury. Můžeme to dát jako doporučující opatření na jiné části republiky, kde mají obdobný problém,“ popisuje technický náměstek Jiří Synek.

Za nový hlídací systém Správa a údržba silnic zaplatila víc než 4,5 milionů korun. Z toho 75% přispěl Státní fond dopravní infrastruktury a z části také Pardubický kraj.

Spustit audio

Související