Ulice K Vápence je hotová. Rekonstrukce propojila nádraží s jihem Pardubic

27. listopad 2024 08:42

Řidiči v Pardubicích už bez problémů projedou ulicí K Vápence. Město dokončilo rekonstrukci za 91 milionů korun. Na silnici přibyl kruhový objezd nebo zastávkové zálivy linek městské hromadné dopravy. Lidé se už taky bez omezení dostanou k lávce přes pardubické hlavní nádraží. Stále ale chybí plánovaný parkovací dům.

Nová lávka je otevřená od konce května. Lidé tam tak po dobu opravy komunikace procházeli staveništěm. „Občané z Dukly získávají komfortní spojení na vlakové nádraží. Investice stála 90 milionů korun, částečně byla krytá dotacemi. Vznikla tady kvalitní asfaltová komunikace s kruhovým objezdem,“ řekl náměstek primátora Jan Hrabal (ANO).

Parkovací dům zatím ne

Cyklisté mohou u lávky odstavit svá kola do stojanů, parkovací dům tam vznikne nejspíš v roce 2025 nebo 2026. Původně město předpokládalo, že komunikaci a parkovací dům dokončí najednou se zhotovením lávky, to se nakonec nepodařilo.

Lávka z nádraží ústí přímo u autobusové zastávky

Od půlky prosince k lávce začne zajíždět autobusová linka číslo 6. „Linka 6 je páteřní linka, ve špičce jezdí v desetiminutovém intervalu. Pro tuto lokalitu to stačí,“ řekl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Včetně přípravných prací trvala modernizace ulice K Vápence tři čtvrtě roku. Zahájení stavby komplikovalo několik věcí. Stavební práce komunikaci uzavřely a těžko se hledaly objízdné trasy pro tuto lokalitu, kde sídlí firmy. Město také řešilo spory o lipovou alej, která v ulici K Vápence byla.

Čtěte také

O záchranu dřevin se od roku 2020 snažil spolek Chráníme stromy, s investorem vedl spor o autobusové zálivy. „Chtěli jsme zachránit východní stranu aleje, byla asi 30 let stará a perfektně vysázená, stromy byly úplně zdravé,“ řekl Miroslav Seiner ze spolku. Zbytečně podle něj padlo 11 lip.

Vybudovaly se tři dlouhé autobusové zálivy, podle aktivistů stačily dva. Část aleje také padla kvůli výstavbě železniční lávky, s tím se nedalo mnoho dělat. Místo vykácených lip je náhradní výsadba. „Vysázené stromy budou mít stejnou ekologickou a estetickou hodnotu za 30 let. Než to bude stejné, my už tady nebudeme,“ řekl Seiner.

Podle Hrabala stromy zachránit nešlo, protože byly v ose nového veřejného osvětlení. Primátor Jan Nadrchal (ANO) dodal, že se radnice snažila stromy přesadit, což se nepovedlo. „Pod stromy bylo vedení veřejného osvětlení. Přesazení by bylo komplikované, nákladné a s nejistým výsledkem,“ řekl primátor s tím, že se do budoucna počítá s dosazováním dalších stromů.

Investice v místě ještě nekončí, dopravní podnik tam připravuje stavbu parkovacího domu. Začít by se mohlo v létě příštího roku. Stavba z úsporných důvodů nebude z obvyklého železobetonu. Parkovací dům s minimálně 300 místy bude mít levnější montovanou konstrukci. Zhruba do roka by mohl být hotový.

Spustit audio

Související