Uspěchaná doba ničí naši schopnost mluvit. Stav řeči u předškoláků je alarmující

2. únor 2015

Stále více prvňáčků velmi špatně mluví. Odhalují to zápisy do prvních tříd. Proč tomu tak je a co s tím? O tom v Radioporadně mluvila klinická logopedka Renáta Coufalová.

V těchto dnech se na základních školách konaly zápisy do prvních tříd. A znovu potvrdily dlouhotrvající trend. Předškoláci neumí mluvit, ani se vyjadřovat slovy.

„Ano, i k nám se do ambulance hlásí hodně rodičů s dětmi, které mají problémy s řečí. Ať už se to týká výslovnosti nebo opožděného vývoje řeči,“ souhlasí se situací Renáta Coufalová. Zápisy a pravidelné prohlídky u pediatra dokazují, že špatně mluvících předškoláků je čím dál více. Rodiče tím bývají zaskočeni. Před zahájením školní docházky by měli pomocí logopeda napravit řečové vady svých dětí, srozumitelnost jejich projevu, vypilovat správnou artikulaci.

„Děti většinou neumí vyslovovat hlásky, nemají slovní zásobu, neumí vyprávět a mnohdy i nerozumí sdělené informaci ze strany rodičů,“ popisuje nejčastější problémy budoucích prvňáčků Renáta Coufalová.

Hektická doba je problém číslo jedna

Proč tomu tak je? Co se to stalo, že naše děti nejsou schopné se domluvit s vrstevníky a vyslovovat? „Žijeme v době, která je velmi uspěchaná. Nemáme tolik času si sdělovat svoje zážitky a prožitky. Hodně komunikujeme přes vyspělou technologii,“ říká logopedka Renáta Coufalová.

A svůj podíl na tom má i vyspělá medicína. Lékaři umí dnes zachránit předčasně narozené děti. V následném raném vývoji dítěte to hraje velkou roli, děti začínají později lézt, chodit, a tedy i mluvit.

Pošlete své dítě do školky

Děti, které pravidelně chodí do mateřské školy, jsou na tom lépe. Mají větší slovní zásobu. Jsou nucené domluvit se svým okolím, ať už s dospělými nebo vrstevníky.

„Má to dobrý vliv jak na vývoj řeči, tak na artikulaci. Navíc se učitelky v tomto směru dětem hodně věnují,“ uvádí Renáta Coufalová. Hlavní kus práce je ovšem na rodičích. Měli by svým dětem číst, učit je říkanky a hlavně si s nimi povídat. A pozor! Důležité je také se hýbat.

„Řeč je vlastně pohyb. Když například do říkanky zapojíme ruce, nohy, hlavu, dítě si to lépe zapamatuje a vývoj řeči je lepší,“ doporučuje básničky s pohybem Renáta Coufalová. Po přečtení pohádky si s dítětem popovídejte o obsahu. Nechte ho, aby vám příběh převyprávělo. Nechte si od dítěte popsat slovy, co kolem sebe vidí.

Běh na dlouhou trať

Náprava řečových vad trvá dlouho. Logoped sám od sebe nic nevyřeší. Nabídne především návod. Práce jako taková ale je především na rodičích. Na nápravě řeči se musí pracovat dlouho a systematicky a důsledně. Jinak to nejde.

„V ambulanci všechno vyšetříme, probereme, zjistíme, v čem je problém. Rodiče pak poprosíme, aby s dítětem doma trénovali,“ říká Renata Coufalová. Jak vypadá diagnostika v logopedické ambulanci? Co s koktavostí? Poslechněte si záznam pořadu.

autor: PRO
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.