Uspěchaná doba ničí naši schopnost mluvit. Stav řeči u předškoláků je alarmující
Stále více prvňáčků velmi špatně mluví. Odhalují to zápisy do prvních tříd. Proč tomu tak je a co s tím? O tom v Radioporadně mluvila klinická logopedka Renáta Coufalová.
V těchto dnech se na základních školách konaly zápisy do prvních tříd. A znovu potvrdily dlouhotrvající trend. Předškoláci neumí mluvit, ani se vyjadřovat slovy.
„Ano, i k nám se do ambulance hlásí hodně rodičů s dětmi, které mají problémy s řečí. Ať už se to týká výslovnosti nebo opožděného vývoje řeči,“ souhlasí se situací Renáta Coufalová. Zápisy a pravidelné prohlídky u pediatra dokazují, že špatně mluvících předškoláků je čím dál více. Rodiče tím bývají zaskočeni. Před zahájením školní docházky by měli pomocí logopeda napravit řečové vady svých dětí, srozumitelnost jejich projevu, vypilovat správnou artikulaci.
„Děti většinou neumí vyslovovat hlásky, nemají slovní zásobu, neumí vyprávět a mnohdy i nerozumí sdělené informaci ze strany rodičů,“ popisuje nejčastější problémy budoucích prvňáčků Renáta Coufalová.
Hektická doba je problém číslo jedna
Proč tomu tak je? Co se to stalo, že naše děti nejsou schopné se domluvit s vrstevníky a vyslovovat? „Žijeme v době, která je velmi uspěchaná. Nemáme tolik času si sdělovat svoje zážitky a prožitky. Hodně komunikujeme přes vyspělou technologii,“ říká logopedka Renáta Coufalová.
A svůj podíl na tom má i vyspělá medicína. Lékaři umí dnes zachránit předčasně narozené děti. V následném raném vývoji dítěte to hraje velkou roli, děti začínají později lézt, chodit, a tedy i mluvit.
Pošlete své dítě do školky
Děti, které pravidelně chodí do mateřské školy, jsou na tom lépe. Mají větší slovní zásobu. Jsou nucené domluvit se svým okolím, ať už s dospělými nebo vrstevníky.
„Má to dobrý vliv jak na vývoj řeči, tak na artikulaci. Navíc se učitelky v tomto směru dětem hodně věnují,“ uvádí Renáta Coufalová. Hlavní kus práce je ovšem na rodičích. Měli by svým dětem číst, učit je říkanky a hlavně si s nimi povídat. A pozor! Důležité je také se hýbat.
„Řeč je vlastně pohyb. Když například do říkanky zapojíme ruce, nohy, hlavu, dítě si to lépe zapamatuje a vývoj řeči je lepší,“ doporučuje básničky s pohybem Renáta Coufalová. Po přečtení pohádky si s dítětem popovídejte o obsahu. Nechte ho, aby vám příběh převyprávělo. Nechte si od dítěte popsat slovy, co kolem sebe vidí.
Běh na dlouhou trať
Náprava řečových vad trvá dlouho. Logoped sám od sebe nic nevyřeší. Nabídne především návod. Práce jako taková ale je především na rodičích. Na nápravě řeči se musí pracovat dlouho a systematicky a důsledně. Jinak to nejde.
„V ambulanci všechno vyšetříme, probereme, zjistíme, v čem je problém. Rodiče pak poprosíme, aby s dítětem doma trénovali,“ říká Renata Coufalová. Jak vypadá diagnostika v logopedické ambulanci? Co s koktavostí? Poslechněte si záznam pořadu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.