V MHD to občas zajiskří. Co vadí řidičům, a co cestujícím?
Vztah mezi řidičem a cestujícím v dopravním prostředku občas není bezkonfliktní. Máslo na hlavě mají jak řidiči MHD, tak cestující. A často i ostatní účastníci silničního provozu. Představte si situaci, že například cyklista vjede náhle přímo před autobus. Řidič musí okamžitě zareagovat, lidé v autobuse se kácí a klidná atmosféra je pryč.
„Někdy vás rozčílí něco opravdu malicherného. Třeba to, že se lidé ptají na úplně jasné věci nebo když cestující na poslední chvíli zmáčkne tlačítko zastávky na znamení,“ říká pracovník Dopravního podniku města Pardubic Ladislav Podivín. Pokud tlačítko zmáčknete až v místě zastávky, pro řidiče je nemožné zabrzdit na místě.
Nastupujte během dne do autobusů MHD raději prostředními dveřmi. Zadní dveře mohou mít schůdky. Platí to hlavně pro lidi méně pohyblivé. „Několik autobusů MHD Pardubice je nízkopodlažních, ale poslední dveře jsou opatřené čtyřmi schody. Pokud je člověk hendikepovaný, je pro něj lepší nastoupit těmi středními, popřípadě předními. Do úzkých zadních dveří se s holí těžko napasuje,“ říká Ladislav Podivín. Po dvacáté hodině se jízdenky označují u řidiče, nastupuje se výhradně předními dveřmi.
Proč autobus nezajede až k chodníku
Zastavit u chodníku tak, aby lidé nemuseli překonávat propast mezi chodníkem, silnicí a nástupem do vozu, je v Pardubicích problém.
„Mnoho zastávek v Pardubicích je vybaveno tak nešťastně, že to prostě nejde. Například k zastávce v oblouku na točně nelze přijet jinými, než předními dveřmi. Je to na Slovanech nebo v Srchu. Někde jsou zastávky krátké, mají ostré nájezdy. A navíc tam parkují auta, která tam překážejí,“ podotýká Ladislav Podivín.
Velký problém pro řidiče autobusů a trolejbusů městské hromadné dopravy jsou špatně zaparkovaná auta poblíž zastávek. Autobus ze zastávky kolem takto stojícího auta špatně vyjíždí. V dnešní době jsou města přeplněná auty i kolaři. Proto musí být všichni k sobě mnohem ohleduplnější.
Řidiči, nechte vyjet autobus ze zastávky. Někdy se stane, že řidič autobusu stojí dlouhé minuty na zastávce, signalizuje, že by rád vyjel, ale auta mu nedají šanci. Na druhou stranu řidič autobusu nebo trolejbusu nemůže bez rozmyslu vyjet ze zastávky, aniž by se ve zpětném zrcátku ujistil, že nikoho neohrozí. Neplatí žádná povinnost absolutní přednosti autobusů při vyjíždění ze zastávky. Opět záleží na celkové kultivovanosti a ohleduplnosti mezi řidiči.
Řidičů MHD je málo. Dopravní podnik jim zaplatí vzdělání
Pokud byste se chtěli stát řidičem městské hromadné dopravy v Pardubicích, postačí vám jako základ řidičský průkaz skupiny B. Dopravní podnik vám umožní nastoupit do kurzu a udělat si řidičský kurz na autobus. Potom ještě projdete školením profesní způsobilosti. Je to velmi drahá záležitost. Dopravní podnik města Pardubic má ale tak málo řidičů, že nabízí vyškolení zájemců včetně zaplacení všech nákladů. Podmínkou je zůstat určitou dobu na místě řidiče MHD Pardubice.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.