Vysazení motoru se ukázalo jako planý poplach, vzpomíná pilot gripenu Aleš Svoboda

Dokázal to, co se žádnému Čechovi nepovedlo více než 40 let. Pilot gripenu s operačnímu zkušenostmi z armády i ze zahraničních misí, nositel doktorátu v oboru letecké a raketové techniky. Je prvním Čechem počítáno v samostatné historii České republiky, který se stal záložním astronautem Evropské kosmické agentury (ESA).

Narodil se 8 let poté, co Vladimír Remek letěl do vesmíru. Jako dítě chodil v Brně do planetária, zajímal se o vesmír, letectví a kosmonautiku. Vystudoval Univerzitu obrany v Brně, do armády vstoupil v roce 2005 a za tři roky se stal pilotem. Jeho domovskou je základna v Čáslavi. Ve svém profilu na stránkách ESA má uvedeno, že rád hraje lední hokej a badminton. Absolvoval speciální kurzy ve Švédsku, Španělsku nebo USA. Hlídal vzdušný prostor v Pobaltí a 23. listopadu v roce 2022 se dozvěděl, že je záložním astronautem Evropské kosmické agentury.

Zmínila jsem 23. listopad roku 2022. Jak se vám spalo poté, co jste se dozvěděl, že to tak je?

„Já jsem se dozvěděl, že to dobře dopadne už asi týden předtím, kdy nás pozvali do Paříže. Tam jediné, co se nevědělo, jaké bude rozdělení těch 17 lidí. Kdo začne pracovat pro ESA na plný úvazek a kdo bude v záložním týmu. Pro mě to samozřejmě byla obrovská čest, měl jsem obrovskou radost a byl úspěch.“

Totální euforie radosti nenastala.

Z toho, co jsem četla, bylo podstatné to, abyste uměli reagovat v krizových situacích. Já si ale pořád říkám, že krizová situace vypadá pro každého jinak. Jaká situace vás vybočuje z komfortní zóny?

„Myslím, že se v tomto nijak neliším od kohokoliv jiné. Ty situace, které jsou nějakým způsobem stresující pro jakéhokoliv jiného člověka, tak jsou do určité míry stresující i pro mě. U mě je akorát ten rozdíl v tom, že jsem v tomto prostředí zvyklý pracovat, mám pro to i nějaký adekvátní trénink. Umím se stresem nějak pracovat a ten stres není na tak vysoké úrovni. Je to hlavně ale o zkušenostech a tréninku.“

Můžete mi říct nějaký konkrétní případ, kdy jste sám za sebe byl rád, že máte naučené nouzové postupy, že víte, jak máte reagovat podle předem definovaného checklistu.

Pár takových situací jsem samozřejmě zažil. Při jednom letu, jsem měl v nízké výšce indikaci ztráty tahu motoru, což u jednomotorového proudového letadla je docela prekérní situace. Člověk začne postupovat podle nějakého naučeného postupu, podle checklistu, který má v letadle, ale pak se musí rozhodnout, jestli se s tím letounem bude vracet na domovskou základnu, kde má veškerou podporu, co se týče například záchranných složek a dalších podpůrných týmů, anebo jestli sedne na letišti, které je o poznání blíže, než je domovská základna, ale člověk si nemůže být jistý, v jakém stavu je tam dráha, nejsou tam záchranné složky. Člověk vždycky volí mezi nějakými alternativami.“

Alena Zárybnická a Aleš Svoboda

Jak jste vyřešil to vysazení motoru?

„Ve finále to bylo plané hlášení, protože u těchto indikací to v 90 procentech takto bývá tím, jak ta pohonná jednotka má digitální systém řízení, který má celou řadu čidel a senzorů, které monitorují chod motoru a porovnávají různé hodnoty, jestli něco není mimo toleranci. Samozřejmě i ten senzor může být v tu chvíli vadný a tím pádem není ten systém schopný rozpoznat, jestli se jedná o závadu čidla, anebo reálnou závadu motoru, takže to indikuje jako závadu motoru.“

Minulý týden tady byl Vavřinec Hradilek a zajímalo ho, jaká byla vaše první reakce, kdy se vám otevřela ta možnost, že jste se dostal do výběru kosmické agentury.

„Totální euforie radosti nenastala, protože kosmická mise je jeden z hlavních důvodů, proč jsem se do toho programu vůbec přihlásil. Je mi jasné, že ta letová příležitost nezávisí téměř vůbec na mně, ale že to závisí na politické podpoře ze strany České republiky, je na těch letových příležitostech. Pokud by nebyly z iniciativy České republiky, tak na těch letových příležitostech evropského kosmického programu.“

Proč už nemá platnou licenci na létání na větroních? Kolik času strávil při své práci v zahraničí? Poslechněte si celé Zálety.

Spustit audio

Související