Z pardubických ulic zmizí Škoda 14Tr, kdysi nejčastější trolejbusy sloužily skoro 40 let

20. březen 2019 09:15

Najezdily miliony kilometrů, svezly miliony lidí, pardubické ulice brázdily od roku 1983. Pardubický dopravní podnik má ve své flotile trolejbusů Škoda 14Tr už jen několik a i ty brzy dojezdí.

Ve druhé polovině roku tak z ulic krajského města zmizí vozidla, kterými do práce nebo do školy jel někdy snad každý.

„Když přišly trolejbusy 14Tr, tak jsme na ně trošku nadávali, protože měly veliká okna, řidičovi bylo vedro, nebyli jsme zvyklí na větrání, protože okna u starších vozů byla spouštěcí, mohl jsem si ho spustit třeba o centimetr, tady bylo buď otevřeno, nebo zavřeno“ říká řidič Ladislav Podivín. „Čtrnáctky“ byly podle něj velmi dobře ovladatelné.

Interiér trolejbusu Škoda 14Tr

Vysloužilý typ trolejbusu brázdil pardubické ulice 36 let, musí ale ustoupit novým a nízkopodlažním. „Jsou to trolejbusy, které nemají nízkou podlahu, zkuste si tam dostat třeba kočárek nebo invalidní vozík,“ mírní nostalgii Podivín.

V jízdních řádech tak odpadne nutnost označovat nízkopodlažní spoje, protože žádné vysokopodlažní už po krajském městě jezdit nebudou.

Škoda 14Tr (nejen) v Pardubicích

„Čtrnáctky“ se v Pardubicích objevily 19. ledna 1983. V různých sériích je Škoda dodávala ještě v 90. letech a kromě zemí bývalého východního bloku je dodala i do Asie nebo USA. V Pardubicích se vozů 14Tr vystřídalo celkem 71 a svého času byly jediným typem trolejbusu ve flotile DPMP.

Jeden z posledních 14Tr byl vyroben v roce 1990 ještě ve Škodě Ostrov a 12. 2. 1991 byl zařazen do rutinního provozu. Najeto má přes jeden milion kilometrů.

Poslední trolejbusy tohoto typu vyřadí pardubický dopravní podnik z provozu letos na podzim. Ve šrotu ale pravděpodobně neskončí. Další kilometry nejspíš přidají v některé ze zemí bývalého Sovětského svazu.

Pracoviště řidiče v trolejbusu Škoda 14Tr
autor: Josef Ženatý
Spustit audio

Související