Stromy, keře a žádná MHD. Pardubická třída Míru by po rekonstrukci mohla být zelenější

12. květen 2025 09:19

Největší audioportál na českém internetu

Na třídě Míru by mohlo být po rekonstrukci víc zeleně | Foto: Honza Ptáček, Český rozhlas

Na třídě Míru by měl vzniknout zelený pás keřů a nižších stromů. Radnice chce pro něj najít místo díky omezení dopravy

Pěší zóna bez aut i trolejí, zato s pásem zeleně - tak by mohla v budoucnu vypadat pardubická třída Míru. Město zvažuje její novou podobu v souvislosti s plánovanou celkovou rekonstrukcí povrchu ulice. Tu bulvár potřebuje i kvůli rozbité a poškozené dlažbě, která zhruba před rokem a půl ukončila tamní provoz trolejbusů.

„Vidíme, že ten stav je stabilizovaný, komunikace je opravená, nicméně na některých místech je vidět, že je potřeba celková rekonstrukce a oprava povrchu, protože některé dlaždice už neplní účel. Jsou rozbité, popraskané, vylámané,“ přibližuje podobu dlažby na pardubické třídě Míru starosta prvního městského obvodu Filip Šťastný (ANO).

Konec trolejbusů

Kvůli špatnému stavu dláždění muselo město v závěru roku 2023 ukončit provoz trolejbusů a povrch alespoň provizorně zpevnit. Nešlo ale o poslední zásah. „Městský obvod provedl podsypání a srovnání té dlažby, nicméně některé kostky jsou vyštípané a bude je potřeba nahradit. Čekáme ale na rozhodnutí města ohledně celkové rekonstrukce.

Pohled na původně Královskou třídu, v roce 1916 přejmenovanou na třídu Císaře Karla, po vzniku ČSR na Wilsonovu, 18. 5. 1945 pojmenovanou třída Maršála Stalina, 26. 10. 1945 přejmenovanou na Stalinovu třídu a od roku 1962 Třídu Míru

O té už radnice začala podrobněji přemýšlet, zároveň zvažuje doplnit pardubický bulvár také o pás zeleně, jak říká náměstkyně primátora Jiřina Klčová (ANO). „Všichni víme, že třída Míru je jeden velký tepelný ostrov a v létě se na ní velmi těžko žije, a tak zvažujeme možnosti, jak dostat stromy nebo jinou zeleň na třídu Míru tak, aby byla přijatelnější pro život.“

Čtěte také

Možnou výsadbu stromů ale komplikuje množství sítí pod povrchem. Podle náměstkyně Klčové, ale pomůže rozhodnutí nevrátit tam provoz městské hromadné dopravy. „Tím, že jsme se domluvili ve vedení města, že budeme chtít, aby zůstala už navždy bez trolejbusů a autobusů, tak se nabízí cesta, že by se mohl vybudovat zelený pás, který by umožnil výsadbu keřů, vyšších travin a možná méně kořenových stromů.“

Zeleň místo části silnice

Město teď návrh řešení konzultuje s architekty a předpokládá, že s projektem by se mohlo začít už příští rok. Součástí proměny má být i výrazné omezení automobilové dopravy. „Zůstal by průjezd pro IZS, popelářské vozy a zásobování provozoven, ale jin provoz by tam nebyl. Tím by se mohla zúžit průjezdná část a mezi chodníky a jakoby silnicí by mohl vzniknout právě ten zelený pás,“ plánuje Klčová.

Podle vedení prvního městského obvodu by pak auta mohla zmizet také z Jindřišské ulice, která by se tak stala pokračováním pěší zóny v centru Pardubic.

Mohlo by vás zajímat